Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Skal du have den nye iPad?

  • 64%Nej, det skal jeg ikke
  • 19%Ja, helt sikkert
  • 17%Måske, jeg er ikke sikker

Udvikler: Apple har stjålet mit Wi-Fi-sync

15. jun. 2011 11:17Udvikleren Greg Hughes lavede for et år siden en applikation til iOS-enheder, som blev afvist af Apples godkendelsesteam. Nu har Apple lavet en funktion med præcis samme navn og funktionalitet uden at kreditere udvikleren.

Hughes applikation "Wi-Fi Sync" tillader, at man synkroniserer sin iOS-enhed med iTunes via et trådløst netværk. Det er altså ikke nødvendigt at bruge kabel. Funktionen minder til forveksling om Apples nye "Wi-Fi Sync," som blev introduceret på WWDC 2011 i sidste uge.

Da Hughes indsendte sin applikation til Apple for mere end et år siden, fik han et opkald fra en repræsentant for firmaet, der viderebragte ros fra Apples teknikere. På grund af bekymringer om sikkerheden blev appen dog formelt afvist, og siden har den haft stor succes i den uofficielle applikationsbutik Cydia.

En næsten tro kopi af applikationen er nu en del af iOS 5. Hughes blev derfor meget overrasket, da han så en reklame for den nye funktion på Apples hjemmeside.

Obviously I was fairly shocked. I'd been selling my app with that name and icon for at least a year. Apple knew that, as I'd submitted it to them, so it was surprising to see that.”Greg Hughes

Det er endnu uvist, om Hughes har tænkt sig at gøre mere ved sagen.

Apple er kendt for at gå ekstraordinært meget op i, at deres egne rettigheder og patenter ikke overtrædes.

#1: Nielson

15. jun. 2011 11:27

Bare ikke okay Apple. Bare ikke okay. Glæder mig til at se Apples svar på denne.

roflmaobbq ^^. -' 010110

#2: Mikkelpf

15. jun. 2011 11:42

Modsat de fleste patenter/rettigheds/du-har-stjålet-mit-slik sager, virker det faktisk som om der er tale om en reel sag her.

Det er ikke noget jeg siger fordi det er Apple - det er fordi det ikke handler om et tåget, uklart patent på et eller andet koncept, men en helt specifik funktion. Det er så ekstra ærgerligt at det ikke engang er sikkert at noget som dette der BURDE blive en sag, rent faktisk bliver til noget.

#3: apkat

15. jun. 2011 11:51

WiFi Sync er et meget oplagt navnvalg til det program..

#4: Blank

15. jun. 2011 12:02

WiFi Sync er et meget oplagt navnvalg til det program..apkat (#3)

Ja.. men lur mig om ikke Apple vil være de første til at sagsøge hvis nogle firmaer i fremtiden skulle finde på at kalde deres app/funktion det samme..?

men det mest interessante her er vel om apple også har brugt noget af hans kildekode..?

AKA:: Mcnovy

#5: fidomuh

15. jun. 2011 12:26

#3/4

Wifi Sync er saa generisk at du ikke kan sagsoege andre paa det.
Hvis de endelig vil ud af den boldgade, saa har jeg lavet et "program" der hedder "wifi sync" for smaa 5-6 aar siden, saa kan Greggieboy jo passende betale royalties til mig.

Den er dog straks vaerre med ikon'et, imo, som virkeligt ser ud til bare at vaere tro kopi af hans >.<

men det mest interessante her er vel om apple også har brugt noget af hans kildekode..?

Ja.
Specielt fordi han tidligere har udtalt at Apples udviklere har ringet til for at snakke med ham om programmet, etc, og gjort meget ud af at beklage at det ikke kom med. Der var vist ogsaa noget med at han blev tilbudt job, etc.
Jeg proever lige at finde den anden artikel :)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#6: MiniatureZeus

15. jun. 2011 12:26

Er det ikke noget med, at når man indsender sit program til app-store, så overtager Apple nærmest rettighederne til det? Også selvom det bliver afvist..? Synes jeg da at kunne huske folk har brokket sig over da den dukkede op..

Tjek http://roadtripping.dk når du skal til USA! "Ask not what newz can do for you. Ask what you can do for newz!"

#7: fidomuh

15. jun. 2011 12:27

Oh, lige en hurtig kommentar til ikonet...

Apple bruger allerede dette ikon, bare uden wifi-barerne, i deres iSync.
Saa mon ikke han taber paa den ogsaa ? ;)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#8: fidomuh

15. jun. 2011 12:27

“They did say that the iPhone engineering team had looked at it and were impressed,” Hughes told El Reg. “They asked for my CV as well.”

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#9: Nightjaxs

15. jun. 2011 12:49

#8 Ved ikke, hvordan du oversætter det, men de tilbød ham ikke en job, de spurgte bare efter hans CV, kun det..

#10: Zigma

15. jun. 2011 12:51

Men om Apple har brugt hans kode kommer nok aldrig til at blive offentliggjort.
De giver ham lidt penge, mod at han holder mund.

#11: Bubbi

15. jun. 2011 13:00

Apple giver ham sgu nok bare en sjat dollars, og så er det ude af verden.

Men uanset hvad, er WiFi Sync en dejlig ting.
Faktisk er iOS 5 ret så genialt.

Det virker super godt både på iPhonen og på iPad'en.
Er et par bugs, men det er jo hvad man kan forvente at en beta.

Håber der kommer et par beta 2, 3 og 4'ere inden så længe med rettelser.

Intel i7 920 | 12GB RAM | GTX580 | 27" U2711 | Xbox360 Slim + Kinect | TB X41 | 46" Sony TV | iPhone 4S | New iPad 4G 32GB| 100/20 mbit

#12: Windcape

15. jun. 2011 13:52

men det mest interessante her er vel om apple også har brugt noget af hans kildekode..Blank (#4)

Er det da et open-source program?

Ellers, hvor skulle de have fået koden fra?

http://about.me/windcape

#13: aben

15. jun. 2011 14:14

Den er dog straks vaerre med ikon'et, imo, som virkeligt ser ud til bare at vaere tro kopi af hans >.<

fidomuh (#5)

well...

det er et wifi symbol... og et sync symbol... begge dele er teknologier, som Apple har været pionerer inden for. Ikke at det er superrelevant, men det er jo ikke ligefrem noget Apple er NYE inden for.

koblet sammen giver de to symboler så et wifi sync symbol. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab. Faktisk vil jeg vove at påstå, at hvis du tog en vilkårlig designer og gav ham til opgave at lave et wifi sync ikon, vil han enten a) ende ved noget i stil med det, eller b) have været igennem den i en af iterationerne.

Det er et meget meget oplagt ikon at lave.

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#14: fidomuh

15. jun. 2011 15:05

#12

Ellers, hvor skulle de have fået koden fra?

Fra den kildekode han har indsendt til Apple for at faa det godkendt?

:)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#15: gensplejs

15. jun. 2011 15:25

#12

Fra den kildekode han har indsendt til Apple for at faa det godkendt?

:)fidomuh (#14)

Huh?
Siden hvornår indsender man kildekoden for app godkendelse?

//Hvorfor? Tjooo fordi jeg kan.

#16: aben

15. jun. 2011 15:42

Det er nok noget de gør på Android

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#17: fidomuh

15. jun. 2011 15:42

#15

Jeg ved det ikke, det gik jeg bare ud fra, siden Apple kunne udtale sig saa skraasikkert om at app'en goer ting som den ikke maa. :)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#18: Windcape

15. jun. 2011 15:47

#17

Man sender aldrig sin kode ind, hverken på Android, iPhone eller WP7.

Og det er helt normalt at man analysere hvad en app gør, ud fra den binære distribution.

http://about.me/windcape

#19: fidomuh

15. jun. 2011 15:50

#18

Sjovt, det troede jeg ellers at man gjorde :)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#20: plexdk

15. jun. 2011 16:30

desuden tror jeg godt apple kan finde ud af at lave wifi sync, når de allerede har iSync, ... eller rent faktisk udvikler OS'er, rutere, access points osv..

ikonet er sådan set blot iSync + Wifi

#21: Blank

15. jun. 2011 19:31

#windscape

Jeg troede faktisk at de sendte kildekoden med ja,
Specielt efter sagen med emulatoren
http://macnation.newz.dk/apple-fjerner-c64-emulator-fra-app-store

Men apple tester måske programmerne for alle tastekombinationer også

AKA:: Mcnovy

#22: Windcape

15. jun. 2011 19:35

Men apple tester måske programmerne for alle tastekombinationer ogsåBlank (#21)

Slet ikke nødvendigt.

Alle execution paths kan findes med en disassembler. Så det er nemt at se om der er skjulte eastereggs i programmerne.

Og nej, det ville være fuldstændig uacceptabelt at skulle sende kildekode med. Derudover så ville Apple jo slet ikke kunne have en byggemiljø til alting hos dem selv.

Eksterne dependencies, osv. ville hurtig gøre det til et sandt mareridt. Og hvis man sendte executable og kode hver for dig, ville det jo ikke ændre på problemstillingen, da man bare kunne sende falsk kode med.

Så det er både af hensyn til udviklerne, og distributøren (dem selv) at man ikke sender kode med :p

http://about.me/windcape

#23: Unimox

15. jun. 2011 20:58

#3

det kan godt være at navnet ikke er særlig nok til at lave en sag over. Men hvis de har taget hans kode bag så er det sku svinsk.

#24: LeChuck

15. jun. 2011 21:30

At synkronisere sin telefon over wifi er vel ikke nogen helt ny ide? Det kunne jo være Apple for et års tid siden allerede var begyndt at udvikle på iCloud. At de spørger efter hans CV men ikke tilbyder ham ansættelse, kunne tyde på at han trods sit program ikke havde de rette kompetencer.

HVIS de har bøffet hans program er de selvfølgelig nogle grumme og onde skurke. Men der er nok større sandsynlighed for, at de allerede har haft deres eget wifi sync program oppe at køre på det tidspunkt. Det virker til at hans program er på Cydia hvor det koster $10 og er blevet downloadet over 50.000 gange. Så mon ikke hans største problem er at han nu mister sin indtægt, når Apple pludselig er så frække at tilbyde det gratis ;-)

#25: BossDanmark

15. jun. 2011 23:42

Vi er vel også på vej ud i noget helt andet... for med den mængde programmer der findes, vil der næsten altid være en der kan sige at det han han/hun også lavet - eller forsøgt at få godkendt.

Hvis nu appel valgte at lave gratis bil navigation til telefonen, ville TomTom så kunne komme og brokke sig, fordi de har det samme...

Mit bedste gæt er at apple har anvendt nogle af de nye funktioner der er kommet i iOS 5 og dermed har de ikke klonet hans program, blot lavet et der kan nogle af de samme ting...

Man skal ikke stoppe med at forny sig - blot fordi andre har lavet noget der minder om det.... og det var i den grad oplagt at apple ville lave et sådanne program - for det var en mangel....

#26: DanaKaZ

16. jun. 2011 00:52

Tvivler på at han har noget at komme efter, medmindre han kan bevise at Apple har brugt hans kilde kode. Ikonet er uheldigt, men som allerede nævnt er en del af et gammelt Mac OS ikon, så chancen for at han har lånt først er ihvertfald tilstede. Jeg synes til gengæld at det her er en af de slemmere EB artikler herinde i lang tid. Hele sagen hænger på at Apple har lanceret Wifi sync, som ikke just er en ny eller obskur funktionalitet og at der er et sammenfald med ikonerne.

#27: domaz

16. jun. 2011 08:57

Wifi Sync er saa generisk at du ikke kan sagsoege andre paa det.fidomuh (#5)

Lidt lige som "app store" ikk? Eller et grønt icon med et telefonrør på der symboliserer ens dialer?

Faktisk er iOS 5 ret så genialt.Bubbi (#11)

Selvf er det en genial opdatering. De har kopieret meget af det der fungerer rigtig godt på Android :)

#28: idiotiskelogin

16. jun. 2011 09:30

Ja det forklarer jo også meget godt hvorfor de ikke vil(ville?) have forslag til nye funktioner og features. :)

Food for the NSA line eater.

#29: fidomuh

16. jun. 2011 09:46

#27

Lidt lige som "app store" ikk?

Nej, ikke ligesom "App Store".
Apple var, saavidt jeg ved, de foerste med en butik med dette navn.

Hugh er ikke den foerste med et program der hedder Wifi Sync. Langt fra.
Jeg var ikke den foerste og det er 5-6 aar siden.

Eller et grønt icon med et telefonrør på der symboliserer ens dialer?

Det ved jeg ikke, det har jeg haft paa ... samtlige telefoner jeg nogensinde har haft.
Saa jeg tror ikke der er det store problem der.
Det er ogsaa brugt i utallige GPL programmer, etc.

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#30: VladimirAlykov

16. jun. 2011 14:46

"We call it revolution"...

#31: Coma

16. jun. 2011 19:42

ikke overrasken, apple har altid været utroligt shady! Og det er jo ikke første gang de er dobbelt moralske, f.eks. sagsøger de jo alt og alle for små ting, alt imens de låner ideer fra andre uden problemer. Lige indtil nogle gør det samme ved Apple, så ryger der en advokat efter dem..

er spændt på om koden er den samme, eller om apples indeholder noget af hans kode.

#32: aben

16. jun. 2011 22:22

det eneste der kommer ud af jer er WAH WAH WAH

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#33: DanaKaZ

16. jun. 2011 23:09

#31 Kan du komme med et par eksempler på de her Shady ting?

#34: Hald

17. jun. 2011 12:17

Apple har da sikkert arbejdet med den funktion i over 1 år, det er jo ikke bare sådan et 3 måneders projekt når det skal virke på så mange enheder. Det bliver testet og optimeret på længe før det frigives, og højst sandsynligt længe før hans App overhovedet var påbegyndt..

Men jeg udelukker heller ikke at det måske har foregået i værste EkstraBladet overskrift stil.

Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!

#35: brokkehoved

20. jun. 2011 09:12

#17

Man sender aldrig sin kode ind, hverken på Android, iPhone eller WP7.

Og det er helt normalt at man analysere hvad en app gør, ud fra den binære distribution.Windcape (#18)

Forkert! Man sender sin kode når man udvikler til WP7.

#36: Bundy

20. jun. 2011 11:48

#35 : Haha, vil du virkeligt diskutere med windcape, mother of all WP7 fanboys, om det?

Linux is only free if your time has no value.

#37: XorpiZ

21. jun. 2011 22:34

#35 : Haha, vil du virkeligt diskutere med windcape, mother of all WP7 fanboys, om det?Bundy (#36)

Ovenikøbet en mand, der har indsendt op til flere apps til WP7 :D

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger