Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Skal du have den nye iPad?

  • 64%Nej, det skal jeg ikke
  • 19%Ja, helt sikkert
  • 17%Måske, jeg er ikke sikker
Tyskland stopper onlinesalg af iPhone og iPad
Billede: Flickr - Thomas Huston

Tyskland stopper onlinesalg af iPhone og iPad

6. feb. 2012 11:13Blandt de mange patentsager mellem Apple og en række smartphone og elektronikproducenter, har iPhone-producenten måtte indkassere et nederlag i Tyskland. Her er det lykkedes Motorola at få indført et fogedforbud mod onlinesalg af en række iPhone- og iPad-modeller.

Sagen drejer sig om patentet ved navn "Method for performing a countdown function during a mobile-originated transfer for a packet radio system", der dækker en grundliggende teknologi i forbindelse med GPRS-kommunikation.

Apple har ikke betalt Motorola for at anvende teknologien dækket af patentet, som ellers tilbydes under favorable vilkår. Hos Apple vil de gerne betale for den tid de mangler, men Motorola vil ikke nøjes med det sædvanlige beløb, nu hvor betalingen først sker efter, patentet er blevet brudt.

Ikke overraskende har Apple valgt at appellere sagen, idet de ikke mener Motorolas priskrav er retfærdige.

Apple is appealing this ruling because Motorola repeatedly refuses to license this patent to Apple on reasonable terms, despite having declared it an industry standard patent seven years ago.Apple

Hos Motorola oplyser de, at Apple blev tilbudt at licensere teknologien tilbage i 2007. Med afgørelsen kan tyskerne ikke længere købe en iPhone 3G, 3GS, 4G, eller iPad2 med 3G i Apples onlinebutik.

#1: zymes

6. feb. 2012 11:33

Men butikkerne må gerne sælge? Eller? Hvordan giver det mening?

Ja, jeg blev tabt på gulvet.

#2: tachylatus

6. feb. 2012 11:50

In your FACE, patent trolls.

:(){ :|:;};:

#3: moulder666

6. feb. 2012 11:59

In your FACE, patent trolls.tachylatus (#2)

Apple hating aside, hvordan er der mindre "patent trolling" over det Motorola gør?

Mit problem med dette er: Disse patentstridigheder ender udelukkende med at gøre livet sværere for slutbrugerne - og så længe der findes domstole der mener, at de kan komme med tydelige konklusioner i patentjunglen, vil vi få masser af forvirrende domme, som bestemt ikke vil give mening, hvis man tager et skridt tilbage og kigger på de overordnede resultater.

You, Sir, constitute the "anal" in car analogy!

#4: Kian

6. feb. 2012 12:00

Jeg er ked af at sige det men Apple har fandemar godt af modvind. De har hærget andre virksomheder og trukket købere og virksomheder rundt i manegen med deres patenter mig-i-røven. Og når de så endelig får modvind så sætter de sig ned og tuder.

Hvad med at finde de tabte nossere frem og i det mindste indrømme at de selv, som den virksomhed Apple nu engang er, ville ha gjort præcis det samme som Motorola...

I'm gay, I'm wacky! its all about me and my boyfriend being gay... cv: http://www.pixlr.dk

#5: Kian

6. feb. 2012 12:03

Apple hating aside, hvordan er der mindre "patent trolling" over det Motorola gør?
moulder666 (#3)

Tjoooh... hvis du tuder over at andre bruger deres patenter mod dig, samtidig med at du gør det samme over andre, så er det da både klamt, latterligt og ulækkert. Samtidig ser du ihvertfald ikke Apple gå ud og erkende at de ville ha gjort det samme som Motorola gør. Apple var i høj grad med til at starte patentkrigen, men de er nok også de sidste til at slutte den. I mellemtiden kan vi kigge på hvordan Apple bliver fortørnet når de selv får den for fuld skrue igennem retssystemet. Og gud hvor er det både barnligt, spild af penge, plat og latterligt. Og det min fine ven, er hvad man kalder patent trolling!

I'm gay, I'm wacky! its all about me and my boyfriend being gay... cv: http://www.pixlr.dk

#6: Thomaslje

6. feb. 2012 12:10

det kunne være dejligt hvis det også ramte danmark og butikkerne så vi kan komme af med det lort

#7: cryo

6. feb. 2012 12:18

Hvad med at finde de tabte nossere frem og i det mindste indrømme at de selv, som den virksomhed Apple nu engang er, ville ha gjort præcis det samme som Motorola...Kian (#4)

Det har de vel heller ikke påstået noget om?

Under alle omstændigheder er det ærgerligt for forbrugerne i denne og mange andre lignende situationer.

#8: prilen

6. feb. 2012 12:18

#2, #4, #5

Hvor er I dog helt utroligt fanatiske og dumme at høre på. Motorolas patentsag kan dårligt sammenlinges med Apples patentsager, men det er en meget lang og kompliceret sag, som man kan læse om på denne blog, som man iøvrigt bør følge hvis man skal udtale sig om patentsager, der kan man måske tilegne en lille smule viden om hvad der foregår og ikke råbe til højre og venstre om hvor dumme Apple er.

http://fosspatents.blogspot.com/2012/02/apples-iterative-approach-to-frand.html

Iøvrigt har der altid været patentsager, det er ikke noget Apple har fundet på, pressen synes bare det er de mest læsergivende sager at skrive om.

Så slap I bare af.

#9: zoomster

6. feb. 2012 12:19

#6
Lige mine ord

#10: HerrMansen

6. feb. 2012 12:21

#8:

Tror vidst selv du skal slappe lidt af, heh.

De nævner jo kun patentwhoring pga. Apple store korstog, og at nyheden omhandler patenter og apple.

This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...

#11: prilen

6. feb. 2012 12:26

#8:

Tror vidst selv du skal slappe lidt af, heh.

De nævner jo kun patentwhoring pga. Apple store korstog, og at nyheden omhandler patenter og apple.HerrMansen (#10)

Hvad er det du prøver at sige?

#12: prilen

6. feb. 2012 12:27

det kunne være dejligt hvis det også ramte danmark og butikkerne så vi kan komme af med det lortThomaslje (#6)

Hvorfor?

#13: Lasse O

6. feb. 2012 12:28

Hvorfor?prilen (#12)

"så vi kan komme af med det lort"

#14: ufomekaniker

6. feb. 2012 12:32

Jeg er ked af at sige det men Apple har fandemar godt af modvind. De har hærget andre virksomheder og trukket købere og virksomheder rundt i manegen med deres patenter mig-i-røven. Og når de så endelig får modvind så sætter de sig ned og tuder.

Hvad med at finde de tabte nossere frem og i det mindste indrømme at de selv, som den virksomhed Apple nu engang er, ville ha gjort præcis det samme som Motorola...Kian (#4)

Har du bevis på, at Apple sagsøger flere end der sagsøger Apple? Eller det bare en idé du har fået dig efter at have læst div. online artikler? Jeg kan godt nok ikke finde rundt i det længere. Så det ville være rart med en chart over hvilken lejer der sagsøger mest :)

#15: ufomekaniker

6. feb. 2012 12:35

"så vi kan komme af med det lort"Lasse O (#13)

Hvem er "vi" egentlig? Har du lige bestemt dig for, at en hel nation ikke må købe Apple produkter fordi du ikke bryder dig om det? :D

#16: Lasse O

6. feb. 2012 12:37

Hvem er "vi" egentlig? Har du lige bestemt dig for, at en hel nation ikke må købe Apple produkter fordi du ikke bryder dig om det? :Dufomekaniker (#15)

ah yep :D

#17: dan1el

6. feb. 2012 12:45

iPad 2: http://store.apple.com/de/browse/home/shop_ipad/family/ipad/select Lieferbar

Samme med 4S
men jo, alle andre iPhone ikke ...øv bøv, jeg var ellers lige klar til at købe en 4'er :-/

#18: prilen

6. feb. 2012 12:46

ah yep :DLasse O (#16)

Hvad med at flytte til Syd Korea - det må lige være stedet for dig!

#19: HenrikH

6. feb. 2012 13:05

Apple hating aside, hvordan er der mindre "patent trolling" over det Motorola gør?moulder666 (#3)

Fordi vi nu er tilbage i den boldgade, hvor Motorola har brugt store beløb på at udvikle en teknologi, som alle folk retmæssigt betaler dem licens for. Modsat Apples design rettigheder på firkanter og hvide ting (sat på spidsen).

Apple mener bare ikke at de behøver betale, og når de så bliver dunket i hovedet, så piver de over at de skal betale mere end dem som betalte fra starten af?

Det er lidt ligesom når du indfører store mængder alkohol fra udlandet. Hvis du er ærlig skal du betale told; hvis du tager chancen og er uærlig - så skal du både betale told OG en klækkelig bøde når du bliver fanget.

Apple er blevet fanget i at bruge et patent på en teknologi de er blevet tilbudt under FRAND betingelser, men ikke har gidet betale for - nu er de så retmæssigt dømt til at de altså skal betale (hvilket de ret sandsynligt har vidst hele tiden).

Motorola hæver så prisen, hvilket giver mening. Ellers kan alle andre jo bare prøve at snyde, hvis de blot skal betale fra det øjeblik de bliver opdaget. Det ville svare til at du blev snuppet for tyveri og blot skulle betale for det du havde forsøgt at stjæle - hvem ville så nogensinde betale for noget?
Gør man noget man ikke må, må man også betale ved kasse 1.

#20: fennec

6. feb. 2012 13:15

#19
Var selv ved at skrive det samme. Men du klarede det så flot :)

Eneste detalje jeg mangler er om Apple også er blevet pålagt at betale en erstatning?? For er de blevet pålagt en erstatning, så skal salgsprisen være den samme. Man kan ikke både få erstatning og hæve prisen.

For at bruge dit tyveri eksempel. Stjæler man fra en butik, får du en bøde, men du kan stadig købe varene til den samme pris som alle andre.

Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.

#21: Kian

6. feb. 2012 13:36

#2, #4, #5

Hvor er I dog helt utroligt fanatiske og dumme at høre på.
[...]
Så slap I bare af.prilen (#8)

Hvor er det dejligt at far kommer og banker mig på plads.
Idiot.

I'm gay, I'm wacky! its all about me and my boyfriend being gay... cv: http://www.pixlr.dk

#22: Zeales

6. feb. 2012 13:40

Jeg mener jeg har skrevet det herinde før, men Apple har et kendt ry for at ikke betale til andres patenter indtil der er en dommerkendelse. Jeg synes derfor det er helt fair at Motorola kræver ekstra betaling, da de jo også ydeligere blev bedt om at betale i 2007. Det er ikke helt fair at få en regning og så først betale den 5 år senere, og regne med der ikke er gebyrer og andet på.

LEVEL3.Net

#23: el_barto

6. feb. 2012 13:43

Det er muligt at nogen har skrevet det før, men

HAHAHAHAHAHAHAHAHA og HA. Fuck Apple.

#24: idiotiskelogin

6. feb. 2012 13:44

Hold kæft en børnehave.

(Skulle man mon selv til at placere samme mængde lort i andre tråde?)

Food for the NSA line eater.

#25: Bill Gates

6. feb. 2012 13:47

Nemesis.

640K ought to be enough for anybody.

#26: el_barto

6. feb. 2012 13:49

Hold kæft en børnehave.

(Skulle man mon selv til at placere samme mængde lort i andre tråde?)idiotiskelogin (#24)

Du skal være velkommen. Så kan du jo få en Flamebait rating tilbage :)

PROTIP: http://en.wikipedia.org/wiki/Flaming_%28Internet%29

#27: MarsAttack

6. feb. 2012 14:00

Det er helt utroligt som alle gør sig til eksperter her inde. At mange af jer har SÅ ondt i røven fordi et firma bliver sagsøgt af et andet firma og appelerer dommen, er helt utroligt. Man skulle faktisk tro at iPhones og iPads gjorde jeres liv så surt, og at i derfor ikke klarer at se folk og høre folk snakke om Apple produkter uden i går gak gak.

Det er bare teknologi. Det er bare firmaer der tjener penge. Selvfølgelig vil et selskab med respekt for sig selv ikke gå ud og sige at den anden partner har ret, uden at være bombesikker på at dette er tilfældet.

"Once an organization is offering a FRAND license they are required to offer that license to anyone, not necessarily members of the group.[2][1] Without such commitment, members could use monopoly power inherent in a standard to impose unfair, unreasonable and discriminatory licensing terms that would damage competition and inflate their own relative position"

og

"Reasonable refers mainly to the licensing rates. According to some, a reasonable licensing rate is a rate charged on licenses which would not result in an unreasonable aggregate rate if all licensees were charged a similar rate. According to this view, aggregate rates that would significantly increase the cost to the industry and make the industry uncompetitive are unreasonable. It is worth noting that a licensor which has several different licensing packages might be tempted to have both reasonable and unreasonable packages. However having a reasonable “bundled” rate does not excuse having unreasonable licensing rates for smaller unbundled packages. All licensing rates must be reasonable."

Læs mere om FRAND/RAND her: http://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminatory_licensing

Bare fordi at Motorola vinder i første instans. betyder jo ikke at det er den endelige dom...

Dermed siger jeg heller ikke at Apple har ret, men vi har så lidt viden om sagen her inde, at ingen af os kan påstå at de ved at Motorola eller Apple har ret i denne sag.

Klap dig selv på skulderen

#28: ISCS

6. feb. 2012 14:02

For at bruge dit tyveri eksempel. Stjæler man fra en butik, får du en bøde, men du kan stadig købe varene til den samme pris som alle andre.fennec (#20)

Ja, men man skal så tilbagelevere eller erstatte den stjålne vare.

#29: MarsAttack

6. feb. 2012 14:10

"The patent in question, which is related to push services, has already caused trouble for Apple in Germany, as Motorola won on Friday an injunction against Apple's iCloud and MobileMe services. Apple quickly pulled its 3G iPads and older iPhone models from its German online store, but it recommenced sales after managing to win a suspension on the ruling later in the day."

http://www.appleinsider.com/articles/12/02/04/motorola_seeking_225_of_apples_sales_for_standard_essential_patent_license.html

Motorola vil have 2,25% af indtægterne for iPhone og iPads siden deres lancering...det er et sindsygt beløb/procentpart at forlange for FRAND patenter.

Klap dig selv på skulderen

#30: idiotiskelogin

6. feb. 2012 14:14

Man skulle faktisk tro at iPhones og iPads gjorde jeres liv så surt, og at i derfor ikke klarer at se folk og høre folk snakke om Apple produkter uden i går gak gak.MarsAttack (#27)

Sådan er der faktisk mange der har det.
Ironisk nok er det en af de ting der gør det svært for mig fra at købe en Android baseret device. Jeg vil bare ikke risikere at folk tror jeg er en af de hysteriske Android fans, der er endnu værre en de hysteriske Linux fans(bruger selv Linux hjemme og på arbejdet). :)

Men nu er jeg en computer nørd så jeg forventer at købe Android dims på et tidspunkt sansynligvis noget tablet.

Livet er simpelthen for kort til den slags fanatisme der afholder en fra at have det sjovt. :)

Food for the NSA line eater.

#31: el_barto

6. feb. 2012 14:26

Der er ikke tale om fanatisme, men om at det er umådeligt underholdende når klassens "bully" får buksevand.

#32: HerrMansen

6. feb. 2012 14:36

Flamebait for at prøve at forklare hvorfor folk begynder at råbe op om "patentwhoring" ligefrem? Jeg kommer jo ikke engang med en personlig mening I kan flame mig for xD

Jamen jeg skal da nok lade jer forblive i uvidenhed i fremtiden da :P

This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...

#33: MarsAttack

6. feb. 2012 14:38

...
Livet er simpelthen for kort til den slags fanatisme der afholder en fra at have det sjovt. :)idiotiskelogin (#30)

Kunne ikke være mere enig. Jeg har det også sådan at jeg hellere vil prøve mange forskellige ting, ligesom jeg vil opleve så mange lande som muligt, istedet for bare altid at se det samme efter det samme.

Grunden til at jeg i øjeblikket ejer en iPhone 4 (og ikke 4S) er fordi at jeg er meget tilfreds med den. Jeg må så også indrømme at jeg tildels har købt mig ind i iOS verdenen, men sådan er det jo med alt der er platform afhængigt.
Jeg er også interesseret i en iPad (3), men pga. penge/funktionalitet har jeg svært ved at retfærdiggøre et sådant køb i øjeblikket.

Det vil ikke sige at jeg ikke synes SGII er lækker eller at jeg ikke ville eje sådan en, men lige nu vil jeg ikke opgive min iPhone for en Samsung Galaxy II eller tilsvarende telefon, da jeg ikke ser nok grund til at "skifte" over til Android verdenen endnu. Det der holdt mig lidt igen inden iPhone 4S lanceringen, var tanken om at den "rigtige" iPhone 5 ville komme, og at den så ville have større skærm. Det er essentielt det jeg tiltrækkes til med SGII i forhold til iPhone 4(S).

Det er jo sådan, at når man befinder sig godt med det man har, ja så er det svært at spendere penge væk på noget man er usikker på...være det sig bilmærker, computer OS'er eller noget helt tredje, så er det en investering i noget ukendt, og det er aldrig nemt (bortset fra hvis du har rigtig mange penge og er ligeglad hvad du bruger dem på). Sådan har jeg det med min telefon i øjeblikket. En gang var jeg bruger af Nokia, Ericsson, Sony Ericsson, Motorola etc., men skiftede næsten hver gang fra et brand til et andet, indtil jeg ramte iPhone. Den formåede at holde fast i min interesse indtil den dag i dag.

Der er ikke tale om fanatisme, men om at det er umådeligt underholdende når klassens "bully" får buksevand.el_barto (#31)

Alle firmaer er "klassens bully". Alle gør sig til ejere af en opfindelse efter en anden. De eneste der bliver rigtig ramt i sidste ende er os slut-brugerne. Så jo, jeg ser det som fanatisme da du åbenbart synes at Apple sagsøger flere end andre firmaer.

Klap dig selv på skulderen

#34: fennec

6. feb. 2012 14:44

#27 MarsAttack
Motorola tilbød Apple en licens på FRAND vilkår i 2007 (står også i nyheden), men Apple valgte ikke at tage i mod det, og alligevel bryde patentet.

Ergo var Apple 110% velvidende om at de brød patentet. Og derfor er det forstålig at Motorola ikke vil tilbyde dem det på samme vilkår igen. Ville du gøre det?

Men som jeg jeg har efterspurgt tidligere, handler det om, om Apple er blevet pålagt at betale erstatning til Motorola. Er de IKKE det, er det helt i orden at Motorola vil have ekstra betaling i fremtiden. Ellers vil ingen jo betale licens, før det bliver opdaget. Er der en erstatning, må Motorola selvfølgelig ikke tage mere for licensen, for så har de allerede fået deres "ekstra" betaling.

Det handler i bund og grund om at det ikke skal kunne betale sig at gøre noget ulovligt. Derfor skal der også være en straf, hvis man så gør noget. Om det er et engangsbeløb eller en løbende betaling er lige meget.

Tager du chancen, må du også betale når det bliver opdaget.

Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.

#35: MarsAttack

6. feb. 2012 14:54

...
Tager du chancen, må du også betale når det bliver opdaget.fennec (#34)

Jo, det er jeg enig i, men nu ved vi bare at Motorola siger sig have tilbudt at Apple kunne licensere tilbage i 2007 til en pris som vi ikke ved noget om, og om den har været rimeligt prissat osv. Vi ved heller ikke som du siger om Apple er blevet pålagt et erstatnings beløb, eller om Motorola bare vil licensere til Apple til højere pris end til andre mobilproducenter.
Egentlig er der for mange "hvis", "måske", "ved ikke" i det hele taget, at vi bare skulle sætte os tilbage og lade de uddannede advokater og dommere ordne sagen, så vi andre kan koncentrere os om det vi er gode til...og nej, her mener jeg ikke at skrige "juhuuu" fordi et amerikansk firma taber til et andet amerikansk firma, som du og jeg ingenting får ud af alligevel :P

Klap dig selv på skulderen

#36: Ravensholt

6. feb. 2012 15:05

Jeg er forundret over, hvordan man i ét land kan få medhold i en påstand om brud på patenter, men i et andet land bliver sagen afvist - her tænker jeg bl.a på Apples søgsmål mod Samsung, som bekendt blev afvist i Holland og Australien men ikke i Tyskland. Burde der ikke være tale om princip-sager? enten så bryder man et patent, eller også bryder man det ikke?
Når det så er sagt, så har jeg på ingen måde ondt af Apple.

#37: MarsAttack

6. feb. 2012 15:26

Burde der ikke være tale om princip-sager? enten så bryder man et patent, eller også bryder man det ikke?
Når det så er sagt, så har jeg på ingen måde ondt af Apple.Ravensholt (#36)

Tror nok at det har noget at gøre med at lovene kan variere fra land til land, og opfattelsen af et brud på en gørelse kan opfattes forskelligt. Ellers er jeg enig...det er nok bare ret besværligt at får alle verdens domstole til at snakke sammen om alle sager :(

Med hensyn til at have ondt af Apple, så synes jeg heller ikke at nogen skulle have det. Ligesom jeg heller ikke ville have ondt af Motorola om de skulle ende op med at hoste penge op. Jeg har ingen relationer til Apple eller Motorola følelsesmæssigt, så kan ikke se hvordan jeg skulle gøre det. Men nu har jeg det også sådan med fodbold, at jeg råber kun på det hold jeg selv har spillet for eller kommer fra, og det land jeg selv er fra eller har tæt familie tilknytning til... :-/

Klap dig selv på skulderen

#38: Skovsneglen

6. feb. 2012 15:38

At læse alle de kommentarer er jo ligesom at se børn kaste med snebolde..

Lær disse ord: I Dont Care!!!

Jeg vil da skide langt efter om Apple har problemer fordi Motorola afpresser og udnytter sine udvikling så meget som Apple sagsøger alle der bare prøver at bruge det generelle "Tablet" design..

Så længe deres produkter virker osv for os, så rager det mig en pap and hvad der sker undervejs og efter for firmaer der konkurrerer indbyrdes om dominans..

Hacking is not a crime, its a survival treat!

#39: Trentors

6. feb. 2012 15:45

#38
Altså du er ligeglad hvordan et firma opfører sig bare deres produkt er i orden. Burde du ikke bo i Rapture? ;-)

Det er ikke så svært at forstå: Hvis er firma spiller "unfair" går det udover os alle...også DIG! Så at støtte firmaer som opfører sig uetisk og prøver at jorde konkurrencen på en unfair måde fordi deres produkter I DAG pt. falder i din smag er virkelig et klasse-eksempel på at tisse i bukserne for at holde varmen.

#40: DanaKaZ

6. feb. 2012 16:50

Forbudet holdt så kun i et par timer.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-16877438

Er problematisk at nyheden bliver kørt 3 dage forsinket, uden at nævne noget om dette synes jeg. Er en ting at Newz ikke kan være med på alt det nye hele tiden. Men når der sker udviklinger løbende, så skal det vel med.

#41: Remmerboy

6. feb. 2012 18:01

Forbudet holdt så kun i et par timer.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-16877438
DanaKaZ (#40)

An appeals court lifted the ban after Apple made a new licence payment offer.bbc

der kan man bare se. når apple's indtægt bliver truet, så går det hurtigt med handling hos apple.

#42: lorric

6. feb. 2012 18:12

#41 Og når det går godt for Apple, så tager det ikke længe før det bliver vendt negativt på Newz ;-)

#43: DanaKaZ

6. feb. 2012 18:52

#41 Ja fordi alle andre firmaer ville jo bare lade stå til og tabe penge.

#44: Taizun

6. feb. 2012 19:50

Win!

#45: Justin

7. feb. 2012 15:18

#41 Og når det går godt for Apple, så tager det ikke længe før det bliver vendt negativt på Newz ;-)lorric (#42)

alt vedrørende apple bliver vendt til noget negativt, hvorfor skulle det her være en undtagelse

-- > har du husket af lave en ubrugelig bil analogi i dag ?? <--

#46: thimon

10. feb. 2012 21:16

Det er vist også en tysk specialitet ifølge FOSS Blog at Motorola kan kræve en injunction mod Apple. Altså en domstol har i en tidligere sag afgjort, at hvis et firma tager imod et tilbud om licens på FRAND-vilkår, skal man gøre det helhjertet. Dvs. licensmodtageren kan ikke samtidig køre en sag for at få patentet ugyldiggjort.

Apple er tidligere blevet tilbudt en licens, som #26 også nævner. Apple ville også have lov til samtidig at køre en sag for at få Motorola's patent gjort ugyldigt. Dette viser den tyske dommer, at Apple ikke går helhjertet ind for licensen, da man jo ikke både kan acceptere patentets gyldighed ved at betale licens og samtidig prøve at gøre det ugyldigt. Altså skal man enten acceptere patentet fuldt ud eller også skal man satse på at kunne dræbe patentet.

Motorola har så fået rettens ord for at de kan blokere for salget af Apples produkter, da der er tvist om betalingen mellem 2007 og nu, samt procentsatsen der skal betales.

I andre lande ville denne praksis sandsynligvis ikke være tilladt i og med at det er FRAND-patenter. For eksempel forsøgte Samsung sig med FRAND-patenter i Frankrig og Italien, men retten afviste sagerne i disse lande.

Ang. at det kun er onlinebutikken, er det vist noget med hvilken del af Apple, Motorola sagsøger. Det er vist Apple Inc. med hovedsæde i Irland, der også står for onlinebutikken i Tyskland. Hvis Motorola havde sagsøgt Apple German (eller hvad det nu hedder), var det nok de tyske Apple produkter, der blev ramt. I og med at det er Apple Inc. og retsafgørelsen kun gælder i Tyskland, er det altså dermed kun Appleprodukter i den tyske del af Apples onlinebutik.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger