Skal du have den nye iPad?
9. nov. 2011 10:40Efter udgivelsen af den officielle Steve Jobs-biografi gik mange af Steve Jobs' grove citater om konkurrenterne verden rundt.
Selv om mange stod for skud var det dog Google og deres Android-system, som fik flest tæsk. I biografien fortalte den tidligere Apple-boss, at det var hans mål at ødelægge Android, fordi de havde stjålet deres styresystem fra iPhone.
Selv om Google tidligere har nægtet at kommentere den grove udtalelse, besluttede Googles bestyrelsesformand Eric Schmidt sig alligevel for at komme med en kort udtalelse i forbindelse med en rejse i Sydkorea.
I've decided not to comment on what's been written on a book after his death. Steve is a fantastic human being and someone who I miss very dearly. As a general comment, I think most people would agree that Google is a great innovator and I would also point out that the Android effort started before the iPhone effort.Eric Schmidt, bestyrrelseformand Google.
Det er dog ikke umiddelbart til at sige, hvem der har ret. Android Inc. blev grundlagt i 2003 og opkøbt af Google i 2005 før iPhone kom på markedet. Men til gengæld kom den første iPhone allerede i 2007, mens den første Android-telefon først udkom i 2008.
9. nov. 2011 10:46
Første android mobiler lignede enhver anden mobil før iphone introducerede et komplet touch baseret interface.
9. nov. 2011 10:55
Første android mobiler lignede enhver anden mobil før iphone introducerede et komplet touch baseret interface.matt1 (#1)
Den må du gerne bakke op med en eller anden form for kilde. Ikke fordi jeg ikke tror dig, jo lidt, men det ville være spændende læsning. Hvis man kigger på Google G1, så ligner interfacet ikke iPhone men billeder af interfacet før G1 kan jeg ikke finde.
Alle er mine venner, undtagen dig. Danmarksmester i SU.
9. nov. 2011 10:56
Første android mobiler lignede enhver anden mobil før iphone introducerede et komplet touch baseret interface.matt1 (#1)
Der er mange ting fra den første android der er gået igen i de nyere versioner (stock versioner).
9. nov. 2011 10:59
Første android mobiler lignede enhver anden mobil før iphone introducerede et komplet touch baseret interface.matt1 (#1)
Iphones komplet touch baseret interface, er da ikke anden en en vider udvikling af Palms PDA
-- > har du husket af lave en ubrugelig bil analogi i dag ?? <--
9. nov. 2011 11:01
#1 - Det passer ikke, alle nyere android versioner baserer stadig på grund ideen af android 1.0 !
Du er måske en af dem der tænker HTC = Android? Dvs. du tænker på gamle Windows Mobile OS?
9. nov. 2011 11:04
Who cares ? Det vigtige er vel hvad de pågældende smider på markedet og om man kan lide produktet ?
I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.
9. nov. 2011 11:05
Jeg tror #1 forveksler prototypen ( http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2011/09/androidlive.JPG ) med the real deal.
9. nov. 2011 11:12
ikke noget nyt, det er kun apple der små stjæle ideer...
der ud over var android 1.0 ikke touch telefon som sådan, men mere en tradiotionel telefon, med apps. Android fik dog hurtig touch skærm muligheder osv. i sdkét ligger der stadig funktioner, til mobiler uden touchskærm, hvis det er det oem vil bruge det til.
9. nov. 2011 11:27
Lidt om prototypen: http://mobile.osnews.com/printer.php?news_id=25264
Kort sagt: Den prototype der altid bliver hevet frem er blot en af mange, og Google havde kort før den prototype lækkede fremvist et touch-only interface som minder en del om IOS (Dog før IOS blev frigivet, hvorfor det er lidt søgt at kalde det en kopi).
9. nov. 2011 12:10
DELL eller lignende lavede vel den første tablet med deres PocketPC serie, og hvis de dog bare havde proppet et telefon modem i havde de også en "fin" telefon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Axim
9. nov. 2011 12:12
Kan det ikke være ligemeget hvem der lavede det først? Kunne vi ikke gå op i at vi er glade for teknologien endelig er kommet og den vil blive forbedret til ukendelighed indenfor de næste 5 år.
9. nov. 2011 12:15
Jo, men fanboys SKAL bare have en på skrinet i ny og næ, ellers bliver de aldrig normale =D
9. nov. 2011 12:27
Magen til frækhed skal man lede længe efter. Alle ved da at Steve Jobs opfandt:
Computeren
Musen
Internettet
Browseren
Smartphones
Touchscreens
Tabletcomputeren
Cloudservices
Utroligt hvad Goggle bilder sig ind.
9. nov. 2011 12:29
Det som jeg ved:
Hvis vi går ud fra at Apple startede udviklingen samtidig med de opkøbte FingerWorks - er det så ikke iPhone der er en kopi af Android?
Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES
9. nov. 2011 12:34
#15
Jo. Men hvis planen fra starten var at have en multitouch smartphone, så burde man arbejde med den fysiske del fra starten. Hvis man skriver koden lang tid før man har noget hardware at lege med, så er man stærkt optimistisk, og ikke specielt effektivt.
Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES
9. nov. 2011 12:35
Var FingerWorks ikke "kun" multi-touch-delen?XorpiZ (#15)
Jo, men blev iPhone (den oprindelige) ikke lanceret med multitouch som standard?
9. nov. 2011 12:55
#16
Ikke helt korrekt.
Som alle ved tager det mange år at udvikle noget fra bunden. Apple kan sagtens have arbejdet på iPhone siden år 2000. I 2004 høre de så en nyhed om multitouch, som et firma har udviklet, og tænker "det er perfekt til en telefon". I stedet for begynde udviklingen forfra med multitouch opkøber man firmaet og fortsætter derfra.
Jeg siger ikke det er sket sådan. Men et opkøb betyder absolut ikke at udviklingen først begyndte der.
Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.
9. nov. 2011 13:10
DELL eller lignende lavede vel den første tablet med deres PocketPC serie, og hvis de dog bare havde proppet et telefon modem i havde de også en "fin" telefon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dell_AximCallOfDuty (#10)
6 år efter Palm stadig ;-)
Palm vinder, ærgeligt at firmaet gik i hårdknude de sidste år.....
9. nov. 2011 13:34
Android telefoner før og efter iPhone: http://goo.gl/D6KZjcazaadotdk (#19)
Har du hørt om LG Prada?
Jeg er så træt af hele denne latterlige diskussion. Fakta er at LG Prada ligner en iPhone 4 MEGET men udkom før den FØRSTE iPhone, havde fuldt kapacitiv touchskærm osv.
OG husk at mobil-telefoner eksisterede før iPhone så de har hugget:
Mobil
Smartphone
SMS
MMS
Bluetooth
Mobil med MP3-afspiller
Smartdial
Kontakter
Mobil-browser
osv. osv. osv.
LG, Samsung, SE og alle de andre som støtter Android lavede disse ting LÆNGE før iPhone så det er jo direkte latterligt at beskylde deres platform for plagiat.
OG igen så er der INGENTING som iPhone var først med så LAD VÆRE med at forveksle PR med innovation!
9. nov. 2011 13:39
#21
Den første iPhone understøttede ikke MMS. Så det stjal de ikke.
Eller.. det gjorde de, men først senere :)
Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.
9. nov. 2011 14:04
Android telefoner før og efter iPhone: http://goo.gl/D6KZjcazaadotdk (#19)
Du læser ikke hvad andre skriver kan jeg forstå?
Lidt om prototypen: http://mobile.osnews.com/printer.php?news_id=25264
Kort sagt: Den prototype der altid bliver hevet frem er blot en af mange, og Google havde kort før den prototype lækkede fremvist et touch-only interface som minder en del om IOS (Dog før IOS blev frigivet, hvorfor det er lidt søgt at kalde det en kopi).Mark Gjøl (#9)
#18
Jeg står ved hvad jeg siger. Især eftersom der har været tale om, at det var selve multitouch-teknologien som var grundstenen for iPhone.
Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES
9. nov. 2011 14:06
Android telefoner før og efter iPhone: http://goo.gl/D6KZjcazaadotdk (#19)
Klassisk fanboy-indlæg. Forfærdeligt at læse den slags :<
9. nov. 2011 14:08
Jo, men fanboys SKAL bare have en på skrinet i ny og næ, ellers bliver de aldrig normale =DCallOfDuty (#12)
Så skal du vist snart til at have en flad :P
roflmaobbq ^^. -' 010110
9. nov. 2011 14:08
Android telefoner før og efter iPhone: http://goo.gl/D6KZjcazaadotdk (#19)
Synes ærligtalt ikke den kilde kan bruges til noget, taget i betragtning af hjemmesidens synspunkt.
Vedrørende topic, så kunne jeg ikke være mere ligeglad hvem der kom først, det er jo en barnlig diskussion imo.
9. nov. 2011 14:08
Steve Jobs - Om det at stjæle andres idéer.
http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU
9. nov. 2011 15:23
Har du hørt om LG Prada?
Jeg er så træt af hele denne latterlige diskussion. Fakta er at LG Prada ligner en iPhone 4 MEGET men udkom før den FØRSTE iPhone, havde fuldt kapacitiv touchskærm osv.
OG husk at mobil-telefoner eksisterede før iPhone så de har hugget:
Mobil
Smartphone
SMS
MMS
Bluetooth
Mobil med MP3-afspiller
Smartdial
Kontakter
Mobil-browser
osv. osv. osv.LG, Samsung, SE og alle de andre som støtter Android lavede disse ting LÆNGE før iPhone så det er jo direkte latterligt at beskylde deres platform for plagiat.
OG igen så er der INGENTING som iPhone var først med så LAD VÆRE med at forveksle PR med innovation!Trentors (#21)
At jeg henviser til en artikel behøver ikke at have noget som helst med mit synspunkt at gøre, så tag det lige roligt. Du kunne i stedet passende følge linket og skrive en kommentar til artiklens forfatter i stedet ;)
9. nov. 2011 15:30
Jeg kommer snart med et mobil OS der hedder Niflapsa. Og det startede JEG med at lave LAAANG tid før Google startede med Android.
Indtil videre har Google kopieret alle mine ideer.
Food for the NSA line eater.
9. nov. 2011 15:43
#13 nææh men det var nu de første der "opfandt" en computer som folk rent faktisk kunne bruge hjemme.
Woz lavede teknikken og Jobs fandt ud af at lave penge på det. Det grafiske grænseflade stjal de fra Xerox(eller ej, ved ikke, er ligeglad).
Bill Gates leverede noget software til Apple Bill Gates som underleverandør, hvor han havde gang på deres kontorer og talte med medarbejderne hvorefter stjal(nu det begreb er så populært, ellers lad os sige "fik") ideen om at lave et grafisk operativ system til IBM PC.
Lige siden den computerne kom ud af militærets gemmer har folk "stjålet" ideer fra hinanden, helt tilbage fra Tech Model Railroad Club nørderne, der forbedrede programmerne der var lageret på hulstrimler.
Det har bare tit været Apple der først har lavet noget folk kunne bruge.
Jeg har ikke kunne se ideen i at Apple skulle til at lave TV men efter at have set So Ein Ding i går hvor man sørgeligt må konstatere at hverken LG eller Samsung kan lave et "smart" tv der er til at bruge, så kunne det være man alligevel skulle håbe på at Apple laver et TV. (ville så kun købe det hvis det adgang til samme tjenester som de andre, yousee, sputnik, viaplay, film etc. Og det er jo ikke sikkert de tillader det. :D)
Food for the NSA line eater.
9. nov. 2011 15:53
#30 http://www.youtube.com/watch?v=Cn4vC80Pv6Q&feature=related
Edit: videoen var til det første du sagde... og har du set GoogleTV? Det bliver sgu spændende når de store drenge (Apple inklusiv) også får rusket godt rundt den branche, så det hele er som det burde være.
Google define:Nerd - A nerd is very similar to a geek, but with more RAM and a faster modem.
9. nov. 2011 16:19
Smartdial
Trentors (#21)Hehe, det har iphonen (stadig) ikkeAndersfc2 (#32)
Det har AOSP heller ikke. Dog kan man hente en fra market og de fleste producenter (som htc) smider en på telefonen fra fabrikken.
//Hvorfor? Tjooo fordi jeg kan.
9. nov. 2011 16:36
Så fordi at man starter en produktlinje tidligere, så kan man ikke senere i forløbet lavet et riboff?
HUH?!?!
9. nov. 2011 16:44
Så fordi at man starter en produktlinje tidligere, så kan man ikke senere i forløbet lavet et riboff?
HUH?!?!-N- (#34)
Selvfølgelig kan man det. iOS fik f.eks. notifikationer i v. 5.
Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES
9. nov. 2011 18:10
http://www.ubiq.com/parctab/tab.gif
Xerox Palo Alto Research Center (PARC) 1992....siger jeg bare
9. nov. 2011 20:14
Jeg er sådan set ret ligeglad med hvem der kom først.
Jeg har en telefon med Android og en iPhone og jeg er ikke i tvivl om hvad der er bedst (for mig)
iOS er vinder hos mig.
Dansk Udviklede iOS Apps.
www.ipad-apps.dk
Dansk Udviklede iOS Apps. http://www.ipad-apps.dk
9. nov. 2011 20:18
Vi har PalmOS der blev lavet før 1000 skiftet, vi har HP PocketPC med Windows CE fra starten af 1000 skiftet (Købte min i slutningen af 2003), vi har OpenMoko tilbage fra 2006 og mange mange flere.
Jeg er skide ligeglad med om vi snakker Multi-touch eller ikke, og om vi snakker telefon eller ej. Et Touch Interface er et Touch Interface, og det har Apple ikke opfundet. Og tasteløse enheder har de hellere ikke. Det vil sige at Apple har nakket disse idéer fra alle andre Touch enheder der er udgivet i over en 10 årige periode op til udgivelsen af IPhone.
Jeg forstår sku hellere ikke den tankegang med altid at skulle brokke sig fordi andre begynder at anvende ligenende ting i deres produkter. Jeg har aldrig hørt brok fra Volvo fordi alle andre bil producenter også begyndte at putte sikkerheds seler i deres biler. Man burde tage det som en komplement når andre mener at ens produkter er gode nok til at kopirere.
9. nov. 2011 20:20
Lidt om prototypen: http://mobile.osnews.com/printer.php?news_id=25264
...
Google havde kort før den prototype lækkede fremvist et touch-only interface som minder en del om IOSMark Gjøl (#9)
Dit link viser en Android prototype fra november 2007 - altså 11 måneder efter iPhone blev vist. Hvad synes du det beviser?
Min signatur blev overhalet af udviklingen.
9. nov. 2011 20:46
At jeg henviser til en artikel behøver ikke at have noget som helst med mit synspunkt at gøre, så tag det lige roligt. Du kunne i stedet passende følge linket og skrive en kommentar til artiklens forfatter i stedet ;)cazaadotdk (#28)
Alle handlinger er afgjort af ens holdninger. Jeg ville aldrig poste sådan noget fordi det link er direkte latterligt. Så hvorfor bidrage med noget latterligt i debatten? Hvis du er uenig med linket hvorfor så poste det? Og HVIS du er enig hvorfor så poste det.
Nej du skriver "Android telefoner før og efter iPhone" og så linket. Ergo fremgår det tydeligt at du mener at dette er rigtigt. Hvis du var uenig så er det almindeligt at skrive dette og hvis du poster en andens mening så bruger man citationstegn.
9. nov. 2011 20:59
Et Touch Interface er et Touch Interface, og det har Apple ikke opfundet. Og tasteløse enheder har de hellere ikke. Det vil sige at Apple har nakket disse idéer fra alle andre Touch enheder der er udgivet i over en 10 årige periode op til udgivelsen af IPhone.dk_zero-cool (#38)
General Magic -> Newton -> iPhone.... Apple forsøgte i 20 år med håndholdte touch-grænseflader før det lykkedes. Problemet var at man skulle betjene enheden med en plastic tandstik (stylus), mangel på synkronisering (Palm knækkede den med HotSync), dårlig integration til web (MS viste hvordan det kunne gøres) osv.
Det var en lang række dyre lærepenge især fra 1992 og frem til 2002. Jobs fik banket formen og betjeningen (fingre) på plads - og forvandlet det fra noget en lille gruppe forretningsfolk brugte til noget for alle.
Min signatur blev overhalet af udviklingen.
9. nov. 2011 21:50
Ja, jeg synes nu også det ser ud til at Google har ret i at de begyndte at udvikle Android i 2005, som havde været udviklet på siden 2003, men jeg synes ikke der er nogen holdbare beviser for at Google havde planer om at lave et capacitativt touch interface før at Apple havde udgivet deres iPhone. Eller før at ham fra Apple boardet startede hos Google. Men troede ikke at de havde streetview og alt muligt til Android allerede i 2007.
Men som Jobs selv siger, så kommer man ingen vegne uden at kopiere eller stjæle gode idéer. Synd at han er så dobbeltmoralsk om det. Jeg har altid undret mig over hvorfor Apple på nogen området stoppede med at kopiere andre, når der var noget smart at efterligne. Nu er de ved at komme efter det ved at tilbyde notifikationer, voice control og hvad der ellers er af smarte påfund, men har alligevel også været smarte nok til at tage det et skridt videre, ved at bundle deres Siri med en AI chat bot som kan bruge forskellige apps.
Jeg burde nok egentlig undersøge hvor nemt det er at udvikle i den slags, for der burde ikke skulle voldsomt meget til at bruge Googles indbyggede stemmegenkendelses API, eller en af dem som 3. parter har lavet til Android, og deres tekst til voice API, sammen med en chat bot, og så se hvordan det vil kunne bruges. Så er der Vlingo der har en del af den funktionalitet som Siri har, på nær af at kunne stille spørgsmål og få et udtalt svar. Der er desværre stadig ikke dansk stemmegenkendelse, og jeg har så ikke fundet ud af om det kan købes af nogen endnu, men den engelske kan da også være nok til at teste den slags idéer.
Jeg bruger SVOX Classic TTS, den synes jeg har de bedste tekst til tale applikationer. Der er dansk, amerikansk, engelsk og mange andre. Jeg tror jeg vil prøve at se om Vlingos stemmegenkendelses motor er bedre end Googles.
9. nov. 2011 23:09
#41
Jobs fik banket formen og betjeningen (fingre) på plads - og forvandlet det fra noget en lille gruppe forretningsfolk brugte til noget for alle#41: nubus
Faktisk er det først efter Android at "alle" er begyndt på det. Om det har med Android at gøre eller ej, kan så diskuteres, men smartphones kom først rigtigt igang i 2010 hvor Android begynde at hitte.
Ideén til Touch skærme stammer tilbage fra 60'erne, så jeg er ret ligeglad med hvornår Apple begynde at lege med ide'en. De var hverken først ude med et færdigt produkt, og de var langt fra de første der havde id'er til at lege med Touch enheder. Apple har taget ALT hvad andre har opbygget over årene og lagt sammen i et enkelt produkt. Andres opfindelser og andres idéer lagt i deres plastik etui. Og nej, de opfandt ikke plastik heller.
9. nov. 2011 23:09
Vi har PalmOS der blev lavet før 1000 skiftetdk_zero-cool (#38)
Holy shit det var tidligt! ;)
Der er desværre stadig ikke dansk stemmegenkendelsekblood (#42)
Google skulle efter sigende være i gang med at udvikle dansk stemmegenkendelse, se http://www.fastcompany.com/1772012/meet-google-s-voice-hunter
Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES
10. nov. 2011 00:03
Holy shit det var tidligt! ;)
Der er desværre stadig ikke dansk stemmegenkendelsekblood (#42)
Google skulle efter sigende være i gang med at udvikle dansk stemmegenkendelse, se http://www.fastcompany.com/1772012/meet-google-s-voice-hunterAlrekr (#44)
MS er også igang - de søger ihvf. frivillige for tiden.
10. nov. 2011 10:55
Overskriften siger, at Google begyndte at udvikle android, før de begyndte at udvikle iPhonen. Den kunne vist godt være formuleret bedre: Schmidt: Vi startede på Android før Apple påbegyndte iOS.
Og kan det ikke være lige meget, hvem der begyndte? Hvem der først lavede multitouch? Det vigtigste er vel, at konkurrencen mellem Google, Apple, HTC, Samsung et.c. har gjort, at vi har mange forskellige telefoner at vælge imellem.
Og #38: Repeat after me: "årtusindskiftet".
10. nov. 2011 10:57
Problemet var at man skulle betjene enheden med en plastic tandstik (stylus), mangel på synkronisering (Palm knækkede den med HotSync), dårlig integration til web (MS viste hvordan det kunne gøres) osv.nubus (#41)
Betjeningen med en Palm kunne fint foretages med fingrene, dog var det noget svært at skrive bogstaver med tekstgenkendelse uden stylus, men man kunne godt.
Palm fik også integreret deres Palm med nettet via Bluetooth og WIFI inden iPhone.
10. nov. 2011 14:07
Der er desværre stadig ikke dansk stemmegenkendelsekblood (#42)
Google skulle efter sigende være i gang med at udvikle dansk stemmegenkendelse, se http://www.fastcompany.com/1772012/meet-google-s-voice-hunterAlrekr (#44)
Nice :) Jeg skal helt klart have undersøgt mulighederne i den voice recognition API. Men jeg tror nu jeg starter med text to speech APIen, når jeg engang begynder at kigge på den slags.
15. nov. 2011 13:27
Jeg har ikke kunne se ideen i at Apple skulle til at lave TV men efter at have set So Ein Ding i går hvor man sørgeligt må konstatere at hverken LG eller Samsung kan lave et "smart" tv der er til at bruge, så kunne det være man alligevel skulle håbe på at Apple laver et TV. (ville så kun købe det hvis det adgang til samme tjenester som de andre, yousee, sputnik, viaplay, film etc. Og det er jo ikke sikkert de tillader det. :D)pechano (#13)
Ser ikke So Ein Appel
Men har et Sony TV der fint kan vise Sputnik :)
du skal nok ikke forvente af Apples tv kan vise andet end Itunes
-- > har du husket af lave en ubrugelig bil analogi i dag ?? <--
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.