Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

iPhone 6 størrelse?

  • 33%Som iPhone 5s
  • 24%Maksimalt 4,7"
  • 18%Maksimalt 5"
  • 14%Maksimalt 5,5"
  • 11%Maksimalt 6"

Ofte stillede spørgsmål og svar

Brugermenu

Når du er logget ind får du adgang til en række features i din brugermenu:

  • Indbakke: Du kan her sende beskeder til, og modtage beskeder fra, andre brugere. Hvis du vil sende en besked til en bruger som har postet i forummet, skal du blot klikke på personens handle (navn) og herefter vælge "Send besked".
  • Vis profil: Her kan du se hvordan andre ser din profil
  • Ret profil: Her kan du tilpasse din profil - se mere under "Din profil".
  • Log af: Du logger af!

Code-tagget fejler ved 100+ linjer - hvad gør jeg?

Hvis du vil vise mere end 100 linjer kode med "code"-tagget, så vil det ikke blive vist korrekt. Vi anbefaler at anvende hjemmesiden pastie.caboo.se og så henvise til den.

Din profil

Når du er oprettet som bruger kan du gå ind og rette din profil "Ret profil". Der er i oversigten 6 punkter i menuen til højre: Brugerinfo, OpenID, Profilbillede, Indstillinger, Relationer,og Slet eller fusionere brugere.

Brugerinfo: Her kan du ændre din adgangskode og e-mail-adresse, angive køn, fødselsdato, hvilken by du kommer fra, samt land. Derudover kan du skrive en beskrivelse af dig selv.

OpenID: Vil du anvende OpenID til at logge ind med, så kan du angive din OpenID identity URL her.

Profilbillede: Vil du gerne have et billede på din profil, så uploades det her. Billedet bliver også vist ved de forumindlæg du måtte skrive. Bemærk: Alle billeder skal godkendes før det kommer online. Hvis du ikke uploader et profilbillede, anvender vi Gravatar og derefter eventuelt Identicon.

Indstillinger: Denne side er delt op i "Generelle indstillinger" og "Forumindstillinger". Under førstnævnte kan du vælge hvor mange nyheder du vil have vist på forsiden, ligesom du kan lave et filter for hvilke nyheder du ønsker eller ikke ønsker at læse, ved at indtaste tags (stikord). Som standard vises alle nyheder.
Under formindstillinger vælger du hvilken nedre grænse af karma du vil acceptere for forumindlæg, vælges "Dårlig" så vil man altid se alle indlæg. Vælger man et højere niveau, så vil alle indlæg der er under det niveau være klappet sammen. Du kan også bestemme om du ikke vil se indlæg, der har fået en given rating - skjulte indlæg vil være klappet sammen. Ønsker man at fjerne fora fra sin forumoversigt, så kan man skjule dem her.
Til sidst kan man vælge at lave en signatur. Det er en tekst der vil stå under alle de indlæg man laver. Ønsker man ikke at se signaturer, så kan det slås fra.

Relationer: Her kan du vælge om en bruger på sitet skal være din ven, eller skal ignoreres. Markerer du en bruger som din ven, så vil alle indlæg vennen skriver blive vist, ligegyldigt om et indlæg ville være ramt af en ovennævnte regler. Er en bruger på ignorerlisten, så vil vedkommendes indlæg altid værre klappet sammen.

Slet eller fusionere bruger: Ønsker du ikke længere at have din bruger her på sitet, så kan den slettes herinde. BEMÆRK: Sletning betyder at alle private informationer slettes fra vores database (alt det du har oplyst), men selve brugernavnet vil stadig eksistere, da det er kædet sammen med evt. debatindlæg og/eller nyheder du måtte have lavet. Det vil sige at alle nyheder og debatindlæg du har lavet ikke slettes.
Har du af en eller anden årsag to eller flere brugere på sitet, så kan du fusionere dem, således at indlæg, statistik m.m. bliver tilknyttet den bruger man er logget på med.

Hvad betyder det når der står "WNZ:" før overskriften?

I juni 2005 lancerede vi et nyt koncept, nemlig WeekendNewz.
WeekendNewz blev skabt fordi vi mente at newz.dk, og andre nyhedssider, tit lå døde hen i weekenden.

Derfor vil man opleve, at nyheder med eksempelvis mindre slagkraft eller nyhedsværdi vil snige sig ind på forsiden i weekenderne, og det er netop disse WeekendNewz der kan genkendes ved at de i overskriften starter med "WNZ:".

Dette betyder også, at nyheder som indsendes, men evt. falder for en aldersgrænse, har en chance for at komme på i weekenden, hvor de tidligere blev slettet.

Som bruger på siden har du mulighed for at filtrere disse nyheder fra, ved at sætte et filter på "WNZ:".

Hvad er forskellen på en admin og en staff?

Vores crew på newz.dk består af admins og staffs. I praksis har disse 2 grupper generelt de samme arbejdsopgaver og rettigheder på siden.

Det er dog admins (som tæller hmn, Pernicious, Net_Srak og Johnny_newz), som ejer newz.dk, og det er derfor kun disse, som officielt kan udtale sig på newz.dk's vegne.

Enkelte i vores crew har andre opgaver, som f.eks. at sørge for koden, eller at passe serveren.

Hvad er OpenID?

OpenID er en teknologi, der gør op med individuelle brugernavn og adgangskoder til hvert websted. Det er altså et system, hvor man med blot en konto kan logge på alle de websteder, der understøtter det.

Det er også et decentralt system, hvilket vil sige, at der er mange udbydere. For at forstå konceptet er der to vigtige termer. En udbyder er en tjeneste, hvor man kan validere, hvem man er. En forbruger er derimod et websted, der ønsker, at brugeren validerer sin identitet. Man vælger udbyder afhængigt af, hvem man stoler på, og hvordan de godkender, hvem man er. De fleste steder logger man blot på med et brugernavn og en adgangskode.

Det officielle OpenID site.

Video der forklarer hvordan man bruger OpenID (er på engelsk).

Hvilke muligheder har jeg i forummet?

I forumet kan du læse andre brugeres mening om de nyheder, som bliver bragt, og komme med din egen mening. Du kan også diskutere den afstemning (poll), der kører, sælge eller efterlyse hardware og nørdrelaterede ting på Køb / Salg / Bytte, og du kan oprette din helt egen tråd i en af de andre grupper, hvis du har noget, du gerne vil diskutere.

Første gang du logger ind som ny bruger, vil alle tråde være markeret som læste. Næste gang du logger ind, vil de tråde, du ikke har læst, være angivet med en mørkere farve. På forumsiden vil du desuden kunne se de sidste 10 aktive diskussioner samt de 10 seneste diskussioner, du deltager i eller har valgt at overvåge. Hvis du ikke ønsker at læse en eller flere tråde og ikke ønsker, at de er markerede, kan du vælge "Marker samtlige tråde som læste", så vil alle tråde i alle fora blive "læste". Alternativt kan du for de enkelte fora vælge "Marker indlæg som læst" for at få alle tråde i et enkelt forum markeret som læste.

I forummet kan du gemme positionen på de enkelte indlæg ved at trykke på linket "Gem position" til højre i indlæggene, herefter vil du vende tilbage til denne position, når du logger ind igen. Dette kan være brugbart i lange tråde, man ikke lige har tid til at læse på én gang.

Hvilke tags kan bruges i forumet?

Tags i forumet minder om BBcode, men er dog begrænset, så newz.dk forumet ikke ligner et cirkus med billeder og alle typer og farver af tekst.

Følgende tags kan bruges:

[b]fed tekst[/b]
[i]kursiv tekst[/i]
[u]understreget tekst[/u]
[s]overstreget tekst[/s]
[quote]citat af tekst[/quote]
[code]kode[/code]
[url=http://newz.dk/]newz.dk[/url]

Hvorfor kan jeg ikke aktivere min bruger?

For det første skal du være sikker på at du ikke har forespurgt efter aktiverings-mailen flere gange, og hvis du har, så skal den sidste aktiveringsnøgle du har modtaget benyttes.

Under aktiveringsprocessen kræver vi at du har det samme ip-adresse under hele forløbet, så hvis du ikke har samme ip-adresse når du prøver at aktivere dig som da du forespurgte efter aktiverings-mailen, vil du få en fejl.

Hvorfor kan jeg ikke kategorisere (rate) indlæg?

For kunne kategorisere indlæg i forummet, kræver det at du har været oprettet som bruger i mindst to måneder og at du samtidig har en karma på neutral, eller derover.

Hvorfor kan jeg ikke logge ind?

Hvis det er mere end 3 måneder siden, du sidst har været logget ind, så er din bruger blevet slettet, og du skal oprette en ny. Har du haft oplyst en gyldig e-mail-adresse, så vil du have modtaget en mail vedr. inaktivitet 1 måned inden, om at din bruger slettes.

Har du været logget på inden for de seneste 3 måneder, men har problemer med at logge ind, kan dette skyldes flere forskellige ting. Du kan forsøge nedenstående punkter for at løse problemet.

Kontroller at dit brugernavn og kodeord er korrekt. Dette kan gøres ved at få tilsendt dit kodeord (dette kræver dog, at du har indtastet din e-mail-adresse, da du oprettede dig).

Kan du stadig ikke logge ind, kontroller da at du tillader cookies, og at du ikke har en personlig firewall, som lukker af for cookies.

Hjælper dette ikke, kan du som det sidste forsøge at slette alle dine cookies og din browser-cache og eventuelt som et sidste forsøg prøve med en anden browser eller fra en anden maskine.

Hvis intet af ovenstående lykkedes så send en mail til os.

Hvorfor kan jeg ikke skrive en besked i forumtråd?

Der er 2 muligheder.

Enten er du ikke logget ind, eller også har den tråd du vil skrive i, ikke haft nogen aktivitet i over 14 dage.

Da det næppe er relevant at skrive noget i en tråd som alle andre har droppet, har vi derfor valgt at lukke alle tråde 14 dage efter sidste indlæg, hvilket også forhindrer at folk ved en fejl kommer til at poste i en gammel tråd.

Hvorfor skal jeg oprette mig som bruger?

Det er ganske gratis, og du binder dig ikke til noget. Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række ekstra funktioner, af disse kan nævnes:

  • Indsende nyheder.
  • Deltage i forum-debatterne.
  • Tilpasse hvilke nyheder du vil se på forsiden efter egne behov.
  • Skrive beskeder til andre brugere via internt postsystem.

For at oprette dig som bruger skal du blot indtaste et brugernavn, et password, dit navn og din e-mail-adresse.

Vi behandler alle oplysninger fortroligt, så dine oplysninger vil ikke blive videregivet til 3. part. Dog tillader vi at sende oplysninger om din alder og køn, såfremt du har oplyst dette, til systemet, der håndterer vore reklamer. Det skulle gerne forhindre, at man f.eks. som mand kommer til at se på reklamer for produkter til kvinder.

Hvorfår får jeg et popupvidue fra Gemius/FDIM om en brugerundersøgelse?

For at holde styr på hvor mange mennesker, der besøger newz.dk, Railgun og MacNation, så er vi tilmeldt et statistiksystem via FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), der hedder Gemius.

For at sikre at statistikerne er så præcise som muligt gennemføres der en gang i mellem en brugerundersøgelse, valgt blandt tilfældige brugere blandt alle sites, der er tilknyttet FDIM.

Ønsker du ikke at deltage takker du blot nej. Vi beklager hvis popup-vinduet har været til irritation, men det er ikke en "funktion" vi kan fravælge.

Jeg vil gerne skrive en artikel til jer - hvad gør jeg?

Vi vil meget gerne bringe artikler skrevet af brugere. Dog vil det være en god idé først at sende os en e-mail, hvor du fortæller hvad du har tænkt at skrive om. Vi kan så vurdere om det er noget vi vil bringe. Får du grønt lys, så skriv evt. artiklen i et tekstbehandlingssystem - inklusiv eventuelle billeder, og send den til os.

Kan jeg slette et indlæg?

Nej - det er ikke muligt at slette debatindlæg i nogle af vore fora.
Det er et vindue på 10 minutter fra indlægget er oprettet, til at kunne rette i det, men ellers kan der ikke ændres i det.

Har man fået skrevet noget, der af den ene eller anden årsag ikke skulle have været offentliggjort, så ret henvendelse til os via mail, så vil vi vurdere om indlægget er af en art så det skal/bør slettes.

Konkurrence - gode råd

Tjek at nyheden ikke allerede er bragt eller allerede er i køen.

Er en nyhed, du ønsker at skrive, allerede i køen, men du mener, du kan skrive den bedre, så opret en ny nyhed og skriv den; undlad at redigere den eksisterende.

Husk at skrive relevante tags (nøgleord).

Læs newz.dk, Railgun og MacNation for at få en idé om, hvilke typer af nyheder, vi normalt bringer.

Skriv nyheden så "pæn" som muligt, jo mindre vi skal redigere i den, desto mindre er risikoen for, at vi overtager forfatterskabet af den.

Konkurrenceregler

For at kunne opnå et lod i konkurrencen, er der en række regler, der skal være opfyldt for den nyhed, man indsender.

Nyheden skal være skrevet med egne ord, afskrift, helt eller delvist, fra andet medie er ikke tilladt, heller ikke direkte oversættelser fra udenlandske medier.

Nyheden skal være relevant for newz.dk, Railgun eller MacNation.

Godkendes en nyhed, der vælges at blive vist på to eller flere sektioner, så tæller den kun som én nyhed.

Alle afgørelser foretaget omkring en nyhedsgodkendelse, afvisning eller overtagelse er endelige og står ikke til diskussion. Du vil altid få en besked om, hvorfor din nyhed er blevet slettet eller overtaget.

I tilfælde af at newz.dk vurderer, en indsendt nyhed skal omskrives eller redigeres så meget, at den ændres markant, forbeholder newz.dk sig retten til, at overtage forfatterskabet af nyheden.

I tilfælde af at to eller flere udgaver af en nyhed om det samme emne forefindes i køen af indsendte nyheder, så bestemmer newz.dk, hvilken af disse (typisk den bedst skrevne) der bringes, og som får loddet.

Nyheden bør maks være 3 hverdage gammel, danske nyheder kun 24 timer.

Weekendnyheder (WNZ) tæller som ét lod.

newz.dk forbeholder sig ret til at ændre en nyhed til en weekendnyhed.

Man kan kun vinde én præmie i lodtrækningen pr. måned.

Antallet af lodder, man har, vil blive nulstillet ved konkurrenceperiodens udløb, typisk en gang i måneden. Perioden vil fremgå af konkurrencesiden.

newz.dk-ansatte (staff, udviklere og admins) deltager ikke i konkurrencen.

Præmier sendes omkostningsfrit til hele Danmark, dog ikke til Grønland og Færøerne, ligesom præmier heller ikke vil blive sendt til udlandet.

newz.dk forbeholder sig ret til at afvise eller overtage indsendte nyheder, såfremt en eller flere af ovenstående regler ikke overholdes.

Kvik-Indsend - hvordan bruger jeg den?

Først og fremmest så skal man p.t. have en bruger her på sitet for at anvende Kvik-Indsend, ligesom hvis man anvender den almindelige "Indsend nyhed"-funktion.

Sådan gør du:
På siden for oprettelse af en nyhed, finder du, ovre til højre, et link til Kvik-Indsend. Dette link skal du oprette som et bogmærke i din browser - det kan du gøre ved at trække det op i din bogmærkelinje eller højreklikke på det og tilføje det til dine bogmærker.

Når du surfer rundt på nettet og falder over en nyhed på et site, som du mener kunne være interessant for læserne på newz.dk eller en af sektionerne, så trykker du på bogmærket. Bemærk: Prøv så vidt muligt at linke til den oprindelige kilde, da den som regel er mest uddybende, f.eks. så finder mange danske hjemmesider selv deres nyheder fra udenlandske hjemmesider, da vil den udenlandske side være den der skal linkes til.

Din browser vil nu åbne newz.dks "Indsend nyhed"-side hvor linket til nyheden allerede vil være udfyldt, ligesom overskriften fra den oprindelige nyhed er indsat som kopi i "Overskrift".

Du kan nu vælge enten at skrive nyheden, dvs. ud fra egne ord lave en ny overskrift, nyhedstekst og tags, eller blot gemme den som den er. Vælger du sidstnævnte, så vil en fra crew kigge på nyheden, og hvis den findes relevant/aktuel, skrive den så den kommer på siden.

Reglerne for indsendelse af nyheder via Kvik-Indsend er de samme som de altid har været - de står til højre på "Indsend nyhed"-siden.

Nyhedsbrev

Hvordan tilmelder jeg mig?
På forsiden finder du nederst i venstre side "Tilmeld nyhedsbrev", indtast blot din e-mail-adresse og tryk på tilmeld.

Hvordan afmelder jeg mig?
Nederst på nyhedsbrevet er der et link med teksten "Afmeld nyhedsbrev", tryk på linket og du er afmeldt.

Hvor tit kommer nyhedsbrevet?
Nyhedsbrevet vil udkomme mandag til fredag ved 10-tiden.

Indeholder nyhedsbrevet reklamer?
Ja.

Hvor tit har I konkurrencer for nyhedsbrevet?
Der vil være en konkurrence ca. én gang om måneden.

Deltager jeg automatisk i nyhedsbrevkonkurrencer?
Konkurrencerne vil gælde for såvel nye som eksisterende læsere af nyhedsbrevet.

Indeholder nyhedsbrevet alle nyheder, som kommer på hjemmesiden?
Ja, nyhedsbrevet vil dække de seneste 24 timer, mandagsudgaven dog de seneste 72 timer.

Sletning af min profil, hvad omfatter det?

Når du vælger at slette din profil, eller det sker på grund af inaktivitet efter tre måneder siden sidste login, så sker følgende.

Alle informationer du har indtastet om dig selv i profilen slettes, undtagen brugernavn.
Brugernavnet forbliver, men brugeren angives som værende slettet, af henhold til kontinuitet i eventuelle debattråde du har deltaget i.
Debatindlæg slettes ikke af hensyn til kontinuitet i debattråden.

Spam i forummet

Forummet er til at debattere nyheder eller andre emner, der relaterer sig til den kategori der skrives i, aldrig nogensinde til spam.

Spam omfatter, men er ikke begrænset til: links til produkter udelukkende med det formål at sælge dette, links til sider som ikke har noget relevant at gøre i forhold til indlægget, forsøg på SEO, gentagene promovering af hjemmesidesider eller produkter, indlæg med skjulte links.

Forummet overvåges ikke aktivt af staff eller ejere af siderne, men i høj grad af vore brugere. Opdager du som bruger hvad du mener er spam, så skriv en mail til info@newz.dk med link til indlægget.

Spammere vil som udgangspunkt få deres bruger slettet. Kun i særlige tilfælde, hvor brugeren måske har skrevet en række relevante indlæg, vil der blive sendt en advarsel først. Denne efterfølges [b]ikke[/b] af en anden advarsel.