Skal du have den nye iPad?
30. sep. 2008 09:07Den norske forbrugerombudsmand, Erik Thon, er gået til kamp med Apple omkring den uundgåelige DRM-beskyttelse der bruges i iTunes musikstore.
Han har anklaget Apple foran det norske markedsråd, som er den myndighed, der står for at afgøre tvister omkring handel og handelspraksis på det norske marked.
Thon håber på, at han, hvis han vinder sagen, kan tvinge Apple til at fjerne DRM på al musik i den norske iTunes-butik og tilbyde folk muligheden for at downloade musikken til brug på andre fabrikater af MP3-afspillere end Apples.
Falder sagen i Norge positivt ud for forbrugerombudsmanden, forventes det, at flere lande følger efter med søgsmål med samme indhold, heriblandt Danmark.
30. sep. 2008 09:51
Det virker da som en fin ide at få afprøvet det halvirriterende DRM ved en retsinstans. Håber skisme det går godt for vor mand i Norge, Erik Thon.
Btw. Nordmand er med et d.
30. sep. 2008 10:02
Det var nok smartere at gå til angreb på pladeselskaberne for at påtvinge Apple (og alle andre musikdistributører) en forretningsmodel der kræver DRM.
Hvis Erik Thon vinder sagen, så er der nok større sandsynlighed for at Apple bare lukker den norske iTunes Store i stedet.
30. sep. 2008 10:27
gogo Norge!
DRM er misforstået symptombehandling, ikke egentlig problemløsning.. og iTunes sutter r... I det hele taget kan jeg ikke forstå det kan være tilladt at tvinge folk til at bruge det, hvis man vil have en iPod.
30. sep. 2008 10:35
Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være et ensidigt angreb på iTunes alene. Mange andre online musikbutikker sælger DRM beskyttet musik -bare med Microsofts DRM, men pointen er vel den samme. Jeg kan ikke engang købe musik på nogle online musikbutikker -og slet ikke afspille den på min mp3 afspiller.
30. sep. 2008 10:38
I det hele taget kan jeg ikke forstå det kan være tilladt at tvinge folk til at bruge det, hvis man vil have en iPod.Mikkelpf (#3)
Du er vel heller ikke tvunget til at bruge iTunes, men glæden ved iPod'en bliver en hel del større når du gør ;-)
30. sep. 2008 10:52
Det er da ihvertfald små-vanskeligt at lægge musik ind på sin iPod uden.. så jo i praksis er man jo tvunget til at bruge den :)
30. sep. 2008 11:15
Hvis man er lidt nørdet anlagt, så kan man installere Rockbox på sin iPod. Derefter vil den fungere som en almindelig mp3 afspiller. Har selv afprøvet det, og det fungerer pragtfuldt. Er dog gået tilbage til Apples system, da jeg personligt bedre kan lide det på den måde.. Men det skulle prøves.. :)
30. sep. 2008 11:57
#6
Det er da ihvertfald små-vanskeligt at lægge musik ind på sin iPod uden.. så jo i praksis er man jo tvunget til at bruge den :)
Det er ogsaa "smaa-vanskeligt" at binde dine snoerre-baand, derfor er det ikke tvunget dig at bruge dem.
Du kan sagtens laegge din musik ind paa din iPod uden iTunes.
Du kan sagtens selv generere den index-fil der er kraevet.
At *du* ikke kan finde ud af at goere det, er ikke Apples problem.
#Topic
Ganske morsomt.
Hvorfor sagsoege Apple for at bruge DRM, naar *ALLE* bruger DRM ?
Saa vinder de retssagen bestemmer dommen at *ingen* maa udgive noget der er platformsspecifikt?
*ingen* maa bruge DRM?
Hvorfor lige Apple?
Jeg ved godt at det er god medie-whoring, men var det ikke en ide at tage EA eller Sony BMG?
Apple tilbyder jo rent faktisk DRM-fri musik paa deres website, i hoejere kvalitet endda ogsaa.
Det er ganske rart at nogen har lyst til at tage sagen op, men lidt skudt forbi, imo.
#7
Din iPod fungerer som en almindelig MP3 afspiller.
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
30. sep. 2008 12:08
#8
Nu definerer jeg lige "almindelig".. At man kan sætte sin afspiller til sin computer via USB. Smide nogle mp3 sange over i hvilken som helst mappe på afspilleren - altså selv bestemme hvad filen skal hedde, og hvor man vil lægge den. Tage afspilleren fra USB, og så bare afspille sangen. Noget hr. og fru. Hansen kan finde ud af.
iPod er IKKE sådan en afspiller! Medmindre man er nørd, og kan finde ud af små-tekniske ting, så er man afhængig af iTunes, når man har en iPod.
;-)
30. sep. 2008 12:29
Det er pladeselskaberne der forlanger DRM.
Den eneste måde Apple kan fjerne DRM fra deres norske netbutik, er at de fjerner alt musik fra de pladeselskaber som forlanger DRM. Alt andet ville være i strid med kontrakterne de har med pladeselskaberne.
Mon ikke den norske forbrugerombudsmand får et lille problem med en masse utilfredse pladeselskaber, hvis det sker?
For slet ikke at nævne en masse utilfredse iPod-ejere, der gerne vil købe musik hos Apple?
30. sep. 2008 12:50
Apple sælger musik
Musikindustrien kræver DRM
Apple langcere Itunes+ (drm free itunes trakcs)
Og så vidt jeg ved putter apple alle sange under iTunes+ med mindre at de ikke for lov fra Musikindustrien.
Så hvis han nu vandt ville man nok pludselig ikke kunne købe eller leje- Film over nettet, Electronic Arts spil ^^, og rigtigt meget musik
...i Norge.
30. sep. 2008 13:17
#9
Nu definerer jeg lige "almindelig"..
Desvaerre, "Almindelig" er allerede defineret.
Og eftersom at iPod'en er den ubestridte bedst saelgende mp3-afspiller, saa *ER* iPod'en den almindelige version.
At man kan sætte sin afspiller til sin computer via USB. Smide nogle mp3 sange over i hvilken som helst mappe på afspilleren - altså selv bestemme hvad filen skal hedde, og hvor man vil lægge den. Tage afspilleren fra USB, og så bare afspille sangen. Noget hr. og fru. Hansen kan finde ud af.
Det kan du ogsaa sagtens.
iPod er IKKE sådan en afspiller!
Joda, det kommer helt an paa hvad du bruger af programmel til at smide det over paa..
AnaPod kunne fx det du efterspoerger.
Medmindre man er nørd, og kan finde ud af små-tekniske ting, så er man afhængig af iTunes, når man har en iPod.
Ligesom du med andre er afhaengig af Windows?
Generelt saa er det du proever at sige, at du er utilfreds med iTunes' maade at goere tingene paa..
Hvilket er helt fint.
Jeg er ogsaa utilfreds med Windows' maade at fungere paa, det er bare noget udvikleren bestemmer.
Hvis jeg er utilfreds maa jeg bruge noget andet.
Ligesom du snildt kan bruge noget andet paa iPod'en.
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
30. sep. 2008 13:32
#12
Ja, iPod'en er måske ved at blive en almindelig afspiller. Men at smide sange over på et valgfrit sted på iPod'en via USB, og så bare efterfølgende afspille dem, det kan man IKKE!! Man skal foretage sig nogle tekniske ting først eller bruge specielle programmer, inden de kan dukke op i afspilleren. Forstår du hvad jeg mener?
Jeg ved ikke hvorfor du siger, jeg er afhængig af Windows..??? Jeg er ikke afhængig af Windows.. Jeg er Mac bruger, og OS X er mere behageligt for mig. Windows kan dog være udmærket.
Og, øh..??? Prøver jeg at sige, at jeg er utilfreds med iTunes måde at gøre tingene på?? I post #7 skrev jeg, at det netop var Apple's løsning (iTunes) jeg foretrækker! wtf??!
30. sep. 2008 14:10
[sarkasme]Ja, jeg synes bare det for dårligt at man skal bruge en computer for at kunne lægge musik på min Mp3afspiller. Jeg vil bare kunne lægge musik på den uden at skulle bruge en computer!![sarkasme]
1. okt. 2008 22:46
tvinge Apple til at fjerne DRM på al musik i den norske iTunes-butik
Kunne det ikke falde sådan ud, at man fremover slet ikke vil kunne bruge iTunes Music Store i Norge?
Smilinger.dk - tegneserier og billeder
1. okt. 2008 23:00
#13
Ja, iPod'en er måske ved at blive en almindelig afspiller.
Du har stadig ikke forstaaet hvad Almindelig betyder.
iPod'en er *ALMINDELIG*.
De har hvad, 80% af markedet?
Ergo er det iPod'en der er den almindelige afspiller - uanset om du synes deres maade at goere det paa er underligt.
Men at smide sange over på et valgfrit sted på iPod'en via USB, og så bare efterfølgende afspille dem, det kan man IKKE!!
Nej, det er ikke saadan en almindelig mp3-afspiller fungerer, det er helt korrekt.
Men det er vel ikke Apples skyld? Du kan bare bruge et andet program til at bygge indexet op.
Man skal foretage sig nogle tekniske ting først eller bruge specielle programmer, inden de kan dukke op i afspilleren.
Ja, du skal lave en index fil.
Det er saadan afspilleren fungerer.
Det er den normale maade at goere det paa, da de sidder paa stoerste delen af markedet.
Men jeg proever igen:
Du maa gerne bygge index-filen selv. Du *behoever* ikke bruge iTunes til det.
Forstår du hvad jeg mener?
Jeg tror ikke du selv forstaar hvad du mener :/
Jeg ved ikke hvorfor du siger, jeg er afhængig af Windows..???
Jeg siger at *nogen* afspillere er afhaengige af Windows.
Og, øh..??? Prøver jeg at sige, at jeg er utilfreds med iTunes måde at gøre tingene på??
Det er vel ogsaa fint?
Jeg bruger ikke selv iTunes da jeg synes det fungerer af lort, det er dog Apples loesning til at smide din musik paa din iPod. Kan du ikke lide det, bruger du bare noget andet.
I post #7 skrev jeg, at det netop var Apple's løsning (iTunes) jeg foretrækker! wtf??!
Du har ikke forstaaet hvad jeg skriver til dig, saa laes mine kommentarer igen, tak :)
#15
Hvis Apple ikke maa saelge musik med DRM i Norge, saa maa ingen vel?
I det tilfaelde maa *ingen* saelge fx Sony BMG's musik.
Saa for nordmaend betyder det nok ingen Apple Store, eller som minimum en 70% nedgang i udbud paa Apple Store..
Wee... :)
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
2. okt. 2008 01:45
Og, øh..??? Prøver jeg at sige, at jeg er utilfreds med iTunes måde at gøre tingene på??
Det er vel ogsaa fint?
Jeg bruger ikke selv iTunes da jeg synes det fungerer af lort, det er dog Apples loesning til at smide din musik paa din iPod. Kan du ikke lide det, bruger du bare noget andet.I post #7 skrev jeg, at det netop var Apple's løsning (iTunes) jeg foretrækker! wtf??!
Du har ikke forstaaet hvad jeg skriver til dig, saa laes mine kommentarer igen, tak :)
Okay.. Du har dælme en besynderlig og små-personlig måde at diskutere på. Det er sgu dig der ikke fatter hvad jeg skriver!
--
BachFire26:
"Jeg foretrækker iTunes til at lægge musik på min iPod."
fidomuh:
"Jeg tror du prøver at fortælle mig, at du er utilfreds med iTunes."
BachFire26:
"Nej, jeg foretrækker iTunes!"
fidomuh:
"Du ved ikke hvad du snakker om, og du forstår ikke hvad jeg skriver til dig. Læs venligst min kommentar igen."
--
Jeg ved ikke hvordan du fungerer, men jeg har brugt 10-20 minutter af mit liv på at diskutere med en dørkarm! Du er velkommen til at tage det sidste ord..
Slut herfra!
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.