Skal du have den nye iPad?
19. jan. 2010 13:56Den kommende Apple event har, i hvert fald i pressen, stået i tabletens tegn med den meget hypede iTablet, der fra en enig presse er spået til at blive årets "must have-gadget".
Det er dog ifølge rygter ikke det eneste, Apple har med i kufferten til de hungrende Apple-fans. Det siges, at den næste store udgave af iPhone OS, nemlig version 4, også vil se dagens lys.
Version 4 skulle efter sigende have været klar til iPhonen et stykke tid, men grundet udvikling på Apples Tablet og de tilhørende OS-udvidelser har det været nødvendigt at trække frigivelsen.
Af store nyheder i version 4 skulle være, som den største, fuld support for afvikling af applikationer i baggrunden, som mange har efterspurgt siden den første iPhone.
Selvom muligheden for at køre applikationer i baggrunden uden tvivl vil gøre den allerede pressede batterilevetid værre, er der også mange fordele at hente. Blandt andet vil der være mulighed for at gøre GPS-applikationer langt mere brugbare, sætte IM-applikationer og deslige i stand til at fungere uden Apples Push-teknologi og meget mere.
Som med alle rygter må vi dog, desværre, pænt vente til den 27. for at finde ud af, om de holder stik.
19. jan. 2010 14:31
Uuuuh multitasking, hvor smart!
Windows Mobile/Android platformene har jo haft det fra starten af, så who cares :)
Personligt har jeg kunnet multitaske på min telefon de sidste 8 år...
Problemer med din PC? Få hjælp på IRC: #PC-Geeks @ Quakenet.org http://www.pc-geeks.dk
19. jan. 2010 15:01
#3 Det har vi så også kunne i på vores iPhones via de programmer, som apple har givet tilladelse til dette.Vil sige telefon og ipod delen. Apple blev slagtet for den dårlige batteritid på de første iPods, og siden den gang har de gjort stort set alt hvad der stod i deres magt for at optimerer batteritiden, på deres iPod og iPhones inklusiv slå muligheden for mulititask fra i iphone operativsystemet. Hvis iPhone 4.0 giver mulighed for multitask, så er det sansynligvis fordi Apple har fundet en mulighed for at begrænse batteridrænet ved multitasking, og eller slå funktionen til eller fra. Personligt synes jeg skærmen på en mobil er for lille til at multitasking giver nogen ide, men det skyldes nok måden jeg bruger min mobil på.
19. jan. 2010 15:05
#3 multitasking har IMO været dårligt implementeret de seneste mange år. Men med Android synes jeg endelig det er blevet rigtig rigtig godt. Hold home-knappen inde et sekund..og vupti..ikoner over alle dine åbne programmer. Klik på ikonet..og du skifter straks til programmet. Nemt. Smart. Hurtigt.
19. jan. 2010 15:07
det giver ingen mening! at springe fra 3.2 til 4.0 tror i da ikke de
laver 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 3.8 3.9 først også 4.0?...
19. jan. 2010 15:12
#5 Har de gjort det de det da de skiftede til 2.0 og 3.0?
Nej, vel. Så det eneste der ikke giver mening, var hvorfor du ikke lige undersøgede det, inden du kæftede op.
19. jan. 2010 15:14
det giver ingen mening! at springe fra 3.2 til 4.0 tror i da ikke de
laver 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 3.8 3.9 først også 4.0?...marcus gb (#5)
Nej det tror jeg faktisk ikke.
De sprang fra 1.1.5 til 2.0, og igen fra 2.2.1 til 3.0.
Så hvorfor skulle de ikke gøre det igen? Det kan man vel nærmest forvente, set på tidligere udgivelser.
Og så er de forøvrigt kun ved firmware 3.1.2 nu, ikke 3.2.
19. jan. 2010 15:19
Det sker på ingen måde d. 27.... Den 27. er en onsdag... Apple lancerer ting om tirsdagen - så d. 26. måske - men d. 27. bliver det med 99,999% sandsynlighed ikke! :-P
Update:
Og der kan man bare se... Jeg fik skrevet for hurtigt! Det er simpelt hen officielt at de holder media event d. 27.... WOW!!! Det må være noget stort!!! Tablet Mac?!?! :-)
19. jan. 2010 15:20
Skulle de ikke bare annoncere en ny iphone istedet for så man kan udsætte det lidt med at købe en 3GS?
19. jan. 2010 15:20
#9 Altså nu er det bekræftet fra Apple selv, at der er et event d.27, så tror du kommer til at tage alle dine 9-taller i dig igen.
19. jan. 2010 15:40
#4 lyder smart, men hvis det kvæler min batteritid, så vil jeg gerne have mulighed for at slå det fra.;-)
19. jan. 2010 15:49
Personligt har jeg kunnet multitaske på min telefon de sidste 8 år...GibStorm (#1)
Jeg kunne også multitaske på mine HTC'er - sommetider i flere min. af gangen, før hele OS'et kom styrtende ned som en stenhård bæ i en faldstamme. Forskellen på "multitasking" og "Apple(tm)-multitasking" vil formentlig være, at "Apple(tm)-multitasking" fucking fungerer.
Du er eddermame dummere end lort.
19. jan. 2010 16:19
Jeg ved sq ikke helt hvad jeg synes om det der multitask. Det er lidt op og ned!
Idéen kan jeg såmend snildt se, det er hammersmart! Men push har egentlig gjort det for mig!
Jeg logger på eBuddy, og den holder mig online i to timer på MSN. Får jeg en besked, ser jeg det som var det en SMS. Jeg ved ikke hvor meget ekstra strøm jeg bruger ved Push, men går lidt udfra at "Pusheren" er aktiv konstant alligevel? Ret mig hvis jeg tager fejl. Og lad mig lige sige: Det kommer altså med det samme!!
Hvis jeg derimod havde eBuddy kørende i baggrunden, så vil den med garanti stå og kører en masse ekstra løkker. Nuvel, den vil åbne lidt hurtigere, men ikke meget (den er sq lynhurtig til at åbne i forvejen!).
På det plan kan jeg kun forestille mig at netop eBuddy bruger mere strøm som baggrundsprogram, end via Push. Men lad mig lige igen sige: Det er en hypotese! Jeg aner det faktisk ikke, men min fornuft siger mig det.
----------
Tager man Kontakter, Kalender, Mail... de kører også alle via push. Og klarer det fint hurtigt når de åbner. Så det savner jeg heller ikke.
Spillene gemmer automatisk, nuvel, nogle spil er lidt længe om at åbne - det er dog ikke noget jeg bruger så tit, så det har jeg ikke behov for baggrundsprogrammer til.
Så hvad kunne jeg bruge baggrundsprogrammer til? Netradio som "THE VOICE" eller "DR P3". Jo, og så Skype! Men Skype burde vel snart komme på Push vognen også. Så er den prut slået også, og Lars er glad. Og så Maps + GPS! Helt sikkert.
Men det er sq alligevel ret dejligt ikke at skulle tænke på "Åh åhh, nu har jeg 72 programmer kørende" ... ved ikke helt, jeg er sq glad som det fungerer nu med undtagelse af de få eksempler jeg har lige herover.
Tager jeg helt og holdent fejl, eller misser jeg et eller andet super cool, som jeg kan bruge det multitask til? Har programmørerne ikke sådan mere eller mindre løst de "hverdagslignende" problemer ved autosave, hurtige starttider, osv.
Sommer
19. jan. 2010 16:22
Ps. Med hensyn til deres versionshistorik ses det så ikke at:
1.0 -> 1.1 = Større rettelser
1.1.1 -> 1.1.2 = Fejl rettelser
1.1.2 -> 2.0 = KÆMPE opdatering
Noget i den duer i hvert fald.
Det betyder jo blot at de går fra 3.2 -> 4.0 = en kæmpe opdatering, og mange nye funktioner.
Sommer
19. jan. 2010 16:39
Uuuuh multitasking, hvor smart!
Windows Mobile/Android platformene har jo haft det fra starten af, så who cares :)
Personligt har jeg kunnet multitaske på min telefon de sidste 8 år...GibStorm (#1)
Smart? Ikke for batterilevetiden...
19. jan. 2010 17:35
Uuuuh multitasking, hvor smart!
Windows Mobile/Android platformene har jo haft det fra starten af, så who cares :)
Personligt har jeg kunnet multitaske på min telefon de sidste 8 år...GibStorm (#1)
Smart? Ikke for batterilevetiden...3y3s0n1y (#16)
Jeg tænkte eksakt det samme. Min Ipod Touch 2Gen dør fuldstændigt ud efter bare et kvarter-tyve minutters spillen i bussen - tør slet ikke tænke på hvor lang tid den har at leve i hvis jeg også liiiiige checker mail, hører musik og facebooker på samme tid. :O
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
19. jan. 2010 17:46
Nå.. men så er der da 1 grund mindre til at jailbreak sin iPhone.. håber dælme også de har givet mulighed for at kunne sætte custom mp3 op som sms/email lyde... fatter det simpelthen ikke at de ikke har givet mulighed for det i første version?? Sidder på et kontor med en kollega der også har en, og det har været et stort forvirringshelvede hvem der har modtaget en mail osv... kunne lige forstille mig på et Apple-kontor hvor de vel alle har en iPhone.. "hvem helvede fik nu en sms/email???"
oh well... det er stadig dne bedste mobil jeg nogensinde har haft, og jeg er absolut ikke en Apple-freak på nogle som helst måde. Blev bare meget træt af Windows Mobile, og prøvede ikke rigtigt Android andet end lidt test... grunden til jeg ikke har sådan en, er simpelthen pga AppStoren der er fyldt til randen på iPhone og ikke så meget hos Google/Android :)
19. jan. 2010 19:44
#12, jeg har pt. en HTC Hero og havde før en Iphone. Har typisk 6-8 programmer åbnet på min Hero på de fleste tidspunkter af døgnet - og jeg oplader min Hero akkurat ligeså tit som jeg gjorde med Iphone. Faktisk oplever jeg indimellem at Heroen holder bedre batteri. Men jo, det ku da være rart med en slå-fra mulighed.
19. jan. 2010 20:44
#19: Hvilke programmer er det så lige at du bruger, siden at de SKAL være åbne? Det er det jeg ikke helt forstår (som måske kan ses på mit andet indlæg).
Sommer
19. jan. 2010 20:56
For at kaste sig ud i gætterierne.
Jeg vil gætte på at version 4 vil tillade at operatørerne selv får lov til at bestemme om Wi-Fi er påkræves i de programmer, hvor Apple i dag sætter grænsen. Det vil eksempelvis være programmer som Slingplayer Mobile, Skype og så videre. Det kan sammenlignes med at operatørerne i dag bestemmer om tethering er muligt på mobilen.
------
Kommentar til artikel:
Multitasking vil være godt i nogle tilfælde, men det skal ikke være hele programmet der kører og det skal være muligt at indstille den til at lukke for baggrundsprogrammerne, ved et vist batteriniveau. Det ville eksempelvis være rart at kunne have Skype åben eller streame netradio via en App.
19. jan. 2010 23:46
#15 Det er helt korrekt antaget med versioneringen.
Desuden har man som udvikler, stadig kun adgang til 3.1.2...
Det er stik imod, hvordan det plejer at fungere.
Man havde adgang til version 3 i 5 beta versioner (så vidt jeg husker), før den endelige version blev frigivet - altså flere måneder før egentlig release!
I denne ombæring er ændringerne tilsyneladende ikke bare store, men også så "hemmelige", at man som udvikler ikke en gang må se en beta!
Hvilket i sig selv, var grund nok til at jeg for længe siden, begyndte at tro på en tablet i denne rygte-runde, i modsætning til alle de andre gange, rygterne har gået, de sidste mange år :-)
Men nu får vi jo at se... Alt tyder på noget ekstra-ordinært... f.eks. at det er en onsdag frem for en tirsdag, de har valgt til at holde eventet ;-)
20. jan. 2010 00:26
#netradiodrømmere << Den rigtige løsning ville da være at implementere Shout Cast eller en anden standart i iPod-appen; så slipper du for mere multitasking og bruger musikprogrammet til musik. Som det er tiltænkt. Løsningen med ét program pr. station svarer jo til én version af MS Word pr. dokument (og det ved vi jo af erfaring er noget knald:)...
#multitasking << Næppe - muligvis bedre mulighed for state suspension (gem hele programtilstanden i ét kald frem for blot dokumenter, indstillinger, aktiv funktion etc. for sig); ægte, fri multitasking er ikke relevant for enheder af den størrelse. Måske mulighed for anmodning hos Apple om mulighed for begrænset baggrundsaktivitet (i forb. med Skype fx) - men Push er mig bekendt så hurtig, at heller ikke det er relevant.
#14 << Kontakter, kalender og mail kører da ikke via push; det ville kræve, at du gav Apple loginoplysninger, eller at du bad din "kontakt-, kalender- og mail"-udbyder sende Push notifications igennem Apple.
Min iPod synkroniserer direkte imod Exchange.
20. jan. 2010 03:09
Er jeg den eneste der er ved at være ENORMT TRÆT af alle disse artikler om iSlate og iPhone 4 og hvad ved jeg?
Hvad vil du sige til hvis jeg fortæller dig slutningen på den næste film du skal ind og se i biografen? Ud fra hvad jeg har hørt af rygter naturligvis. Rimelig kedelig film, ikke sandt? :)
Der er kun en uge til at Apple fremviser deres næste baby! Drop spekulationerne, nyd det gode snevejr og vent, glæd dig og se hvad der sker! :)
20. jan. 2010 08:46
#20, pt. har jeg følgende programmer åben:
- TaskPanel (til at styre/lukke programmer helt ned med samt holde øje med hukommelsen)
- Dolphin browser (har 3 tabs med websider som jeg gerne vil opdatere/browse videre på indimellem i pauserne)
- Handcent SMS (hurtig tilgang til sms/mmser)
- Facebook App (igen, til pauserne)
- Gmail App (den synkroniserer og tjekker email/kalender hver xx. minut automatisk)
- Astro (filbrowsing)
- Meebo IM (msn)
- Netradio App
- Kalender App
Ofte har jeg også TjekFodbold app'en kørende så jeg hurtigt kan tjekke livescores samt et par enkelte spil der pauser i baggrunden hvis jeg har andre ærinder.
Jeg prøver at begrænse mig til at åbne max. 10 programmer af gangen af performance/batteri hensyn.
Synes det er skidesmart at man kan have ovenstående kørende på samme tid og hurtigt skifte frem og tilbage mellem en MSN-chat, en browser, min mail osv.
20. jan. 2010 09:34
#25 Men lige udover MSN, så er der vel ikke nogen af dem der er strengt nødvendige at have kørende i baggrunden. Jeg er self heller ikke klar over om det er hurtigere for dig at komme ind i browser/sms/facebook osv. app, når du har det kørende i baggrunden, end det er for mig at komme ind i de samme ting på min 3GS.
20. jan. 2010 11:54
#23: Mine kontakter, mails og kalender kører via Push jo. MobileMe er intet mindre end fantastisk. Købte en ny iPhone 3G[S] i starten af december, og hvilken fantastisk følelse det var at få manden i 3 standeren @ Næstved storcenter til at aktivere den, indtaste mit login, og vupti, så var min telefon fem minutter efter synkroniseret 110%. Og det kører via Push. Opretter jeg en kontakt her, ligger den straks i skyen, og straks på telefonen. (men du har ret i det du skriver i din næste post med at det ikke er gratis! Men det virker, og det betaler jeg gladeligt lidt mønt for - stupid, I know).
#25: Tusind tak for listen! Overvejede at skrive dig en besked så jeg var sikker på du så den, men suverænt at du lige gad svare tilbage.
- Taskpanel er kun relevant såfremt du multitasker. Den har vi på iPhone ikke behov for (endnu)
- Dolphin browser: iPhones Safari husker til til otte tabs. Eller er det seks? Whatever. :)
- Handcent SMS: "Beskeder" programmet på iPhone starter lynhurtigt op (især på 3G[S]), så lad os endelig undlade at bruge baggrundshukommelse og batteri på den :-)
- Facebook: Den pusher alt frem, vågnede fx op til "Arvid har godkendt dig som ven" på skærmen her i morges.
- GMAIL: Min gmail pusher sig frem på min iPhone direkte ind i mailprogrammet. Det gør min @me.com mail også. Og det tager typisk 3-4 sekunder fra e-mailen er modtaget til jeg ved besked.
- Filbrowsing er knapt så relevant på en iPhone.
- Netradio: Hell yeah! Der kan jeg se idéen.
- Kalender: Den lukkes også ned, og fortæller selvfølgelig alligevel hvis der sker noget spændende i mit liv jeg er ved at glemme!
Don't get me wrong, jeg er opmærksom på at iPhone OS på et eller andet plan "håndtere" kalender, sms, etc. i baggrunden. Men lige pånær dit netradio program, så er der ingen på din liste jeg ser noget multitask nødvendigt.
Men stadigvæk: Det ville så være TOP nice at kunne smide netradio i. Som en anden nævner: Få lagt det ind i iPod.app, det ville jo være endnu bedre da den i forvejen kan spille musikken i baggrunden og blot mangler et streaming element.
---------
Og mht. MSN: Jeg bruger som nævnt eBuddy. Den logger jeg på, og så håndtere den mine MSN kontakter, eller hvad man vil have den til. Det tager ca. 1.5-2 sekunder at åbne programmet hvis man lukker det ned. Og den pusher som nævnt beskederne frem. Det fungerer faktisk skide godt må jeg sige, og over al forventing (det program har jeg kun haft i ca. en uges tid).
Sommer
20. jan. 2010 12:02
#25 Jeg er fuldstændig enig med DanaKaz (er helved frosset til is? :-D). Der er ingen af de applikationer du nævner som ikke starter instant på min iPhone, udover netradio og taskpanel som jeg ikke har.
Derudover synes jeg det er lidt skræmmende, at du har brug for en app til at få hurtig adgang til sms'er. iPhones OS var dog så langsomt indtil version 2.0, at man kunne have haft brug for det, men mener nu stadig, at det siger mere om kvaliteten af det OS du har end behovet for multitaskning.
Både mail og im beskder kan køre i baggrunden, men er, som andre nævner, mere en form for TSR. Personligt så jeg hellere at de skulle udvikle den funktion mere så FB og andre apps kunne benyttet det, end at implementere egentligt multitaskning for det tror jeg de færeste har brug for.
Der er mange underlige ting som man kan rette kritik af ed iPhone, men der er også nogle gennemtænkte og jeg synes at den generelle del af den kritik af iPhonen på nettet bære præg af folk som ikke har brugt den særlig meget, som finder en nem løsning ved at kommer med kritik på baggrund af specs. Jeg kan kun sige, at sammenligner man iPhonen med andre telefoner på spces giver det et forvrænget billed af telefonen for svaghederne ligger nogle helt andre steder.
20. jan. 2010 12:22
#28 Ja, her er sgu lidt koldt.
Jeg så hellere at der blev lavet en slags widget side, hvor man så kunne have små widgets der kunne læse rss, komme med status fra facebook, vise nyeste kalender items osv.
Lidt i stil med kort systemet fra Palm Pre. Generelt gøre systemet mere dynamisk end det er nu. Lige nu er selve grund delen af systemet meget statisk og man kommer først i gang når man åbner et program og at man så er bundet til en form for dynamik af gangen er i mine øjne, nok iPhone platformens største svaghed.
20. jan. 2010 13:03
Jeg så hellere at der blev lavet en slags widget side, hvor man så kunne have små widgets der kunne læse rss, komme med status fra facebook, vise nyeste kalender items osv.DanaKaZ (#29)
Helt enig.
*drools* http://www.teehanlax.com/blog/2009/09/22/iphone-needs-a-new-home/
http://www.mindzero.com
20. jan. 2010 13:27
#30 Lige nøjagtig. Hvis det kom, så ville jeg være en glad lille iPhone bruger.
Eller endnu bedre, at Apple åbnede for det i deres SDK.
21. jan. 2010 10:40
#28 Ja, her er sgu lidt koldt.
Jeg så hellere at der blev lavet en slags widget side, hvor man så kunne have små widgets der kunne læse rss, komme med status fra facebook, vise nyeste kalender items osv.
Lidt i stil med kort systemet fra Palm Pre. Generelt gøre systemet mere dynamisk end det er nu. Lige nu er selve grund delen af systemet meget statisk og man kommer først i gang når man åbner et program og at man så er bundet til en form for dynamik af gangen er i mine øjne, nok iPhone platformens største svaghed.DanaKaZ (#29)
Faktisk præcis derfor jeg blev træt af min iphone 3G i sin tid..
www.360firmware.dk - opdatering af firmware fra 200,-
21. jan. 2010 16:58
Generelt gør de åbne apps selvfølgelig at de allesammen bliver loaded instantly når man skifter til dem. Starter man dem på ny, tager de naturligvis lidt længere tid at starte (men stadig ikke lang tid imo).
Men i glemmer allesammen noget af navigationsaspektet i multitasking på Android. På en Iphone skal du hver gang trykke på homeknappen, finde ikonet på en af dine homescreens og starte programmet op. På android holder du én knap nede og vælger ikonet. Altså hele "søgning efter min App" delen sparer du her.
Nu har jeg ikke prøvet en nyere version af Iphone OS, så jeg ved ikke om Safari gemmer dine 3 tabs hvis du lukker programmet ned?
Grundlæggende...ting som Netradio, Skype, Sms (ja jeg brugte multitasking-funktionen her igår da jeg sku tjekke indkøbsliste i Føtex), Facebook app'en (der viser mere end bare push-meddelelser og kører hurtigere end i en browser) osv. fungerer IMO meget bedre som multitasking end på en Iphone hvor du altid skal en omvej forbi din homescreen og starte programmerne op fra scratch.
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.