Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

iPhone 6 størrelse?

  • 29%Som iPhone 5s
  • 27%Maksimalt 4,7"
  • 16%Maksimalt 5,5"
  • 16%Maksimalt 5"
  • 12%Maksimalt 6"

Forbrugerombudsmanden pudser politiet på Telia

14. okt. 2010 06:28Kort før lanceringen af iPhone 4 i Danmark sendte Telia en mail ud til 20.000 kunder med følgende ordlyd: "Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4."
Men telefonen kunne ikke købes til den pris, der var angivet i mailen. Telia havde nemlig glemt at medregne prisen for seks måneders abonnement, og den reelle pris for telefonen var derfor 2.700 kroner højere end den annoncerede. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden vildledning, og derfor har han nu anmeldt Telia til politiet.

Telia har tidligere erkendt, at de begik en fejl, og har derfor også betalt 2.700 kroner tilbage til de personer, der købte Apples iPhone 4 under falske forudsætninger. Men det har altså ikke hindret Forbrugerombudsmanden i at anmelde teleselskabet til politiet.

Det er ikke første gang, at Telia bevæger sig på kant af markedsføringsloven. I august 2010 betalt Telia 150.000 kroner i bøde for at have oplyst vildledende priser i forbindelse med avisreklamer for iPhone 3G i foråret 2009. At Telia tidligere har fået en bødestraf for et lignende forhold, betragter Forbrugerombudsmanden som en skærpende omstændighed, som bør øge bødeniveauet i den nye sag.

Læs også: Telia betaler 150.000 kroner for iPhone-bommert og Kommunikationsfejl koster kassen for Telia

#1: csstener

14. okt. 2010 06:41

Sådan som jeg forstår det så lyder det som om at Telia har erkendt at de lavede en fejl og at de siger undskyl til de folk der har fået det tilbud/reklame + de betaler de penge det koster.

Kan bare ikke forstå at Forbrugerombudsmanden så stadig er efter Telia.

...som stadig har en dårlig karma. ;-|

#2: telepop

14. okt. 2010 06:50

Jeg er heller ikke helt sikker på jeg er med.
Det lyder lige voldsomt nok.
Som sådan kan jeg ellers godt lide at se forbrugerombudsmanden tage affære, men jeg synes bestemt der findes virksomheder der synder mere, end Telia har gjort i den her sag.

#3: Dr.pikkuk

14. okt. 2010 06:52

Kan bare ikke forstå at Forbrugerombudsmanden så stadig er efter Telia.mikk4237880 (#1)

#1 det kan jeg godt forstå de bliver. Når de før har været i samme situation, og begået samme bommert, har de åbenbart ikke lært en skid og vil man ikke høre må man føle.
Hvis ikke der bliver sendt et klart signal til firmaer der bruger vildledende reklame, så er det jo bare en nem måde at skabe omtale om sit firma uden konsekvenser, hvis man bagefter "bare" kan gå ind og kompensere.
Overfor virksomheder tror jeg langt mere på stokken frem for guleroden.

#4: Emilm

14. okt. 2010 07:15

Det er jo antagelsesvist noget de gør bevidst, så det er klart det skal straffes hårdere

#5: skipperskip

14. okt. 2010 08:38

Sådan som jeg forstår det så lyder det som om at Telia har erkendt at de lavede en fejl og at de siger undskyl til de folk der har fået det tilbud/reklame + de betaler de penge det koster.

Kan bare ikke forstå at Forbrugerombudsmanden så stadig er efter Telia.mikk4237880 (#1)

De har (igen) overtrådt loven, og det betyder ikke noget, om man så efterfølgende undskyler.
Når man bryder loven, får man en straf.
Det hjælper heller ikke at undskylde, når man bliver taget for, at køre for hurtigt.

#6: telepop

14. okt. 2010 08:39

Kan godt følge hvad I siger, synes bare stadig der findes virksomheder der er meget værre, som ingen straf får overhovedet, selvom de bliver ved og ved og ved.

#7: skipperskip

14. okt. 2010 08:39

...
Som sådan kan jeg ellers godt lide at se forbrugerombudsmanden tage affære, men jeg synes bestemt der findes virksomheder der synder mere, end Telia har gjort i den her sag.telepop (#2)

Så hvis der er nogen der laver noget der er værre, skal de andre bare slippe?

Underlig holdning.

Kan godt følge hvad I siger, synes bare stadig der findes virksomheder der er meget værre, som ingen straf får overhovedet, selvom de bliver ved og ved og ved.telepop (#6)

Hvilke??

#8: Montago.NET

14. okt. 2010 08:49

Hvem fanden er også dum nok til at købe noget hos Telia ?

Microsoft .NET, fordi jeg ikke er bindegal

#9: Bungie

14. okt. 2010 09:37

Det fryder mig at se!!!

Jeg har været skrevet op i et halvt år ved Telia for en iPhone 4 og fik det omtalte tilbud. For at gøre en MEGET lang historie kort. Så har jeg snakkede frem og tilbage med Telia.. Og det eneste de kunne gøre var at smide mig bag i køen og sælge mig deres iPhone'en til deres "rigtige" pris - som er ca. 3k dyre end ved alle andre!
Så jeg står stadig uden en iPhone 4.

Havde det samme problem med min iPhone 3 GS....

Det skal dog siges at jeg ikke er kunde ved Telia mere!

#10: MOA

14. okt. 2010 10:14

#Ontopic: Dejligt der sker lidt retfærdighed, selvom jeg har en guide med iPhone 4 priser så var Telias et rent helvede at få udleveret, da vi ringede ind fik vi ikke engang besvaret det, vi var bare mere i tvivl :D Men det er lykkedes os at finde formlen, og jeg forstår virkelig ikke, for der er mange som benytter sig af Telia's tilbud, trods priserne står med fed det er mange tusinde over den næst dyreste.

#11: Tingholm

14. okt. 2010 11:28

Hvilke??skipperskip (#7)

F.eks det 'sunde' yougurt til børn hvor den lyderøde farve er fra rødbede... Hvor meget mad, der er proppet med sukker, bliver præsenteret som sundt??

Eller begrebet "Uden unødvendige tilsætningsstoffer" den burde i min bog udskrive en bøde automatisk...

Menuen.dk - Lige ved hånden

#12: Deleet

14. okt. 2010 13:22

#1

Går dæn så går dæn. Ideen er at virksomheder stadig skal straffes når di laver fajl sælom di erkænder dæm bagæfter. Ves man ekke gør dette, så bliver virksomhederne sløssede og laver oftere sådan nogle fajl som resulterer i vildledende reklamer som di tjæner flere penge på.

#13: Athinira

14. okt. 2010 15:22

Do you know the difference between an error and a mistake, Ensign? Anyone can make an error, Ensign. But that error doesn't become a mistake until you refuse to correct it.Grand Admiral Thrawn

Ovenstående er fra en bog i Star Wars sagaen efter filmene og repræsenterer ganske fint min holdning. Alle kan lave en fejl, men en fejl bliver først til en fejltagelse når man har nægtet at rette den.

Telia rettede deres fejl på eget initiativ, og som så burde der ikke være mere at komme efter. Forbrugerombudsmanden bør i mine øjne lukke røven og finde noget vigtigere at tage sig til.

Går dæn så går dæn. Ideen er at virksomheder stadig skal straffes når di laver fajl sælom di erkænder dæm bagæfter.Deleet (#12)

Der er stor forskel på bare at erkende en fejl og at tage skridtet videre og rette fejlen. Telia gjorde sidstenævnte, og endte med at miste penge på det ved frivilligt at betale forbrugerne der havde handlet under de forkerte forudsætninger.

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#14: Billy Blaze

14. okt. 2010 16:08

#13
Det er jo netop forbrugerombudsmanden som sørger for at der bliver tjekket om der er noget at komme efter. Hele idéen med det er jo at sørge for at firmaer overholder loven, ellers kunne vi jo ligeså godt nedlægge forbrugerombudsmanden. Det er jo klart at han anmelder dem når de lige har lavet samme trick, for så har de jo netop ikke lært noget af det.

Telia betalte jo også kun pengene tilbage til forbrugerne, fordi det ellers ville koste dem endnu mere. Hvis de havde sagt nej til at betale pengene tilbage, havde de jo med garanti tabt sagen i retten. De har lavet en fejl og må betale for det. Det er jo tydeligvis med vilje at de vildleder forbrugerne.

Men hvad havde du ellers forventet? At det skal kunne betale sig at vildlede forbrugerne?

#15: Athinira

14. okt. 2010 17:00

Telia betalte jo også kun pengene tilbage til forbrugerne, fordi det ellers ville koste dem endnu mere. Hvis de havde sagt nej til at betale pengene tilbage, havde de jo med garanti tabt sagen i retten. De har lavet en fejl og må betale for det. Det er jo tydeligvis med vilje at de vildleder forbrugerne.Captain Awesome (#14)

Forklar venligst hvordan det "tydeligvis er med vilje". For mig at se lavede de en fejl, og valgte at betale forbrugerne tilbage. Det er muligt at det ville have kostet dem mere ikke at betale forbrugerne tilbage, men det er stadigvæk skridtet foran de firmaer som havde valgt at trække en lign. sag og håbet at den ville blive hurtigt glemt.

Dit argument for at Telia har handlet i ond tro er alene baseret på dine egne fordomme og holdninger til firmaet. Du har jo absolut intet konkret der kan bakke den holdning op.

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#16: fe950

14. okt. 2010 17:28

Ombudsmanden har generelt meget fokus på teleselsakaberne og der skal ikke ret meget før der rejses sag.
Mon ikke det er fordi der er en hård kamp om kunderne og teleselskaberne bevæger sig lige lovligt tæt på grænsen til vildledning.

#17: the mand

14. okt. 2010 17:48

#13

problemet er at Telia via mail giver et tilbud. vi ved ikke det er en fejl i tilbudet - de skriver ikke tilbage at de har lavet en fejl. Vi prøver via Deres link at købe, men kan ikke til den tilbudte pris. Først da vi kontaktede Telia for 3. gang blev det oplyst at det var en fejl.
Derfor er det at forbrugerombudsmanden ganske rigtigt går ind i sagen.

#18: Billy Blaze

14. okt. 2010 17:59

#15
Intet konkret? Telia er notorisk kendt for at vildlede kunderne og de er da også tidligere blevet idømt bøder for det. Nu er det her ikke en enlig svale og det er da også det som forbrugerombudsmanden pointerer. Deres kundeservice er også ekstremt dårlig. Det er så enten inkompetence eller vildledning. Fakta er at en del af dem som ringer ind bliver vildledt på det groveste.

Hvis ikke den her sag er noget som forbrugerombudsmanden skal gå ind i, så kan vi jo ligeså godt lukke det hele ned...

#19: Athinira

14. okt. 2010 18:05

#15
Intet konkret? Telia er notorisk kendt for at vildlede kunderne og de er da også tidligere blevet idømt bøder for det. Nu er det her ikke en enlig svale og det er da også det som forbrugerombudsmanden pointerer.Captain Awesome (#18)

Det kan være et resultat af dårlig ledelse og struktur. Det er ikke bevis for at de har handlet culpøst.

Deres kundeservice er også ekstremt dårlig.Captain Awesome (#18)

Jeg er ikke uenig, men du må gerne forklare hvorfor dårlig kundeservice er relevant her. Kundeservice og salg er to helt forskellige områder, selvom kundeservice naturligvis skal kunne afgive tilbud til kunder med problemer.

Kan du give nogle konkrete eksempler?

Det er så enten inkompetence eller vildledning. Fakta er at en del af dem som ringer ind bliver vildledt på det groveste.

Hvis ikke den her sag er noget som forbrugerombudsmanden skal gå ind i, så kan vi jo ligeså godt lukke det hele ned.Captain Awesome (#18)

Jeg tror bare jeg står ved mit citat i mit første indlæg i #13: Så længe de har gjort bod ved at rette fejlen i denne omgang ser jeg ikke sagen som værende noget at komme efter.

Det betyder ikke at forbrugerombudsmanden ikke har et eksistensgrundlag.

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#20: Billy Blaze

14. okt. 2010 22:19

#19
Nu tager du jo en sætning ud, som ændrer konteksten, men problemet med deres kundeservice/support er jo at de vildleder en. Når man ringede ind, så fik man en masse forskellige svar og det medførte forvirring for forbrugeren. En af mine venner fik 3 forskellige svar. Både at prisen var rigtig, at den ikke var og så at supporteren ikke vidste noget om det og jeg tror ikke at han var den eneste som ringede ind som fik de svar. Det var meget svært at få den rigtige pris at vide.

Og så mener jeg ikke at man bør undgå en sag, bare fordi man betaler pengene tilbage. Du kan jo heller ikke gå ned i en butik og stjæle, og så regne med at slippe for en sag, bare fordi du afleverer tingene tilbage hvis du bliver fanget.

Det kan så være en formidlende omstændighed at de har skulle sælge iPhone 4 til den lave pris. Som i så mange andre sager er det dog så også en skærpende omstændighed at de tidligere har modtaget bøder for det samme.

Derudover er intet jo afgjort, men at forbrugerombudsmanden har anmeldt dem er helt korrekt.

#21: Athinira

15. okt. 2010 07:31

Og så mener jeg ikke at man bør undgå en sag, bare fordi man betaler pengene tilbage. Du kan jo heller ikke gå ned i en butik og stjæle, og så regne med at slippe for en sag, bare fordi du afleverer tingene tilbage hvis du bliver fanget.Captain Awesome (#20)

Dit eksempel her er desværre ikke brugbart fordi det ikke tager højde for culpareglen (at handle i god tro/ond tro).

Hvis du vælger at stjæle, så handler du i ond tro, uanset om du så fortryder senere. Man kommer ikke til at stjæle ved en "fejl". Hvis Telia fejlinformerer dig ved et uheld (du vil få meget svært ved at overbevise en neutral part som f.eks. en dommer om at de gør det med vilje. Det vil simpelthen ikke kunne betale sig i langt de fleste tilfælde) så har de ikke handlet i ond tro.

At din ven har fået 3 forskellige svar fra Telia omkring iPhone-prisen beviser jo bare det i mine øjne som jeg hele tiden har sagt: At Telia er ledet som en dyrpasser leder en flok aber når deres bur skal renses. Det gør ikke nødvendigvis Telia til en "ond" virksomhed. Jeg tror næppe nogen virksomheder med vilje ønsker at fremstå som en flok forvirrede tosser. It's simply bad business.

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger