Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Skal du have den nye iPad?

  • 64%Nej, det skal jeg ikke
  • 19%Ja, helt sikkert
  • 17%Måske, jeg er ikke sikker

Debat: Er Apple gået over stregen med tysk iPad-blokering?

18. jun. 2010 09:51Da Danmark desværre ikke var på listen over lande, der fik iPad ved lanceringen, var Tyskland i et godt stykke tid et yndet mål for danske iPad-fans, der gerne ville have fingrene i den nye gadget.

Salget fra Tyskland gik i længere tid så godt, at der startede postordretjenester med det ene formål, at servicere de danske kunder.

Denne praksis faldt dog Apple for brystet, og resultatet af dette blev en ordre fra Apple om et totalt stop for salg at tyske iPads til kunder fra udlandet, herunder Danmark. En ordre der i øvrigt er stridig med EU's regler for det indre marked.

Hvad mener I, vores læsere, om denne praksis? Er Apple gået langt over stregen her, eller er det op til Apple, hvor og til hvem de ønsker at sælge deres produkt?

#1: Emil

18. jun. 2010 09:54

Jeg er personligt ikke den store EU-tilhænger, men det er mod virksomheder som f.eks. Apple, at unionen virkelig kommer til sin ret, for hvis Apple fik deres vilje, så ville borgerne i de enkelte lande blive endnu mere misbrugt, end de i forvejen gør.

Jeg håber personligt på, at EU melder klart ud i denne sag og sætter Apple på plads.

- You are a stupid man's idiot

#2: SShadowS

18. jun. 2010 09:56

Apple gået over stregen... Det skib sejlede for lang tid siden.

#3: Kennethxyz

18. jun. 2010 09:57

Selvfølgelig er apple endnu en gang gået over stregen, det er typisk dem at omgå love for at maximere deres profit.
Men der kommer jo nok en dag hvor forbrugerne får nok, og apple selv får nok af deres dårlige rygte, ligesom der gjorde for microsoft

Sitecore blog: http://kenned.dk

#4: Wickedmike

18. jun. 2010 09:57

"En ordre der i øvrigt er stridig med EU's regler for det indre marked."

Hvis det er faktummet, så har Apple ikke noget at komme efter.

“There is only one problem with common sense; it’s not very common.”

#5: Zeales

18. jun. 2010 10:01

"En ordre der i øvrigt er stridig med EU's regler for det indre marked."

Hvis det er faktummet, så har Apple ikke noget at komme efter.Wickedmike (#4)

Ja, at de så prøver alligevel siger noget om hvor meget Apple har sat sig ind i det Europæiske marked.

Jeg tror helt klart Apple er ved at vokse sig for stort til at kunne følge med sin success. Vi har allerede set flere andre IT firmaer gøre det, og de findes ikke idag.

LEVEL3.Net

#6: caffery

18. jun. 2010 10:14

Heheh det er så typisk med Apple. Just som man en sjælden gangs skyld skal til at købe et Apple-produkt (denne gang en iPad til ren lir og underholdning til undertegnede og børnene), ødelægger Apple det hele med et forbud.
Tidligere har de IMO dummet sig ved deres usympatiske markedsføring, manglen på basale features og generelle mærkelige restriktioner. Ting der indtil videre har afholdt mig fra at købe andre Apple produkter.

Der må være et eller andet skæbnesvangert over det hele, når Apple konstant laver rav i den så man (som Apple-skeptiker) alligevel ikke kan/gider købe deres produkter.

#7: Yd3

18. jun. 2010 10:18

Nej - Det er Apple's iPad, så må de sælge den hvor de vil.
Ja - Det er EU og vi må handle sammen som vi vil.

Overall bliver det nok et ja herfra - Så måtte de sku klargøre shipping til hele EU før de gik igang. - Stramme lidt op og læse reglerne. :-)

/ Yd3

#8: Remmerboy

18. jun. 2010 10:23

apple burde da have vidst, at de ikke må forhindre en forhandler i en eu land, sælge til kunder i et andet eu land.
de så de med den første iphone, hvor folk tog til (bestilte fra) frankrig og england for at købe sådan en fætter.
men går den, så går den. penge er jo det eneste det handler om i det firma

#9: Kennethxyz

18. jun. 2010 10:35

#7 Jeg er grundlæggende enig i at apple må sælge deres produkt til dem de vil, men der hvor jeg er uenig er at de pålægger deres forhandlere, (som jo i bund og grund er kunder hos dem) at checke hvorvidt deres kunder er udlændinge eller ej.

Det betyder at apple forsøger at få magt gennem hele kæden, fra produktion til slutbruger, og bare sidde øverst og skovle penge ind som en stor puppetmaster.

Men det er jo nok for forbrugerens egen skyld som alle deres andre regler. nok noget med at markedet ikke er modent nok endnu og de danske forbrugere ikke er klar til så komplekst et produkt som ipad er ;-)

Sitecore blog: http://kenned.dk

#10: Scapegoat

18. jun. 2010 10:49

<"Venner" reference>

Come on, Steve Jobs kan da ikke engang SE streget længere... I Steve's øjne er streget ikke mere end en lille bitte prik ude i horisonten...

</"Venner" reference>

"I wanna watch the scary monkey show!" Gir - Invader Zim

#11: ToFFo

18. jun. 2010 10:49

Jeg forstår det ikke. Apple vil ikke have deres produkter solgt? Eller hader Apple simpelthen bare Danmark?

Der findes ikke pingviner på nordpolen. Who gives a shit??

#12: Znotler

18. jun. 2010 11:05

I worst case hvis EU blander sig siger apple vel bare at så udgiver vi det hele på een gang og så må folk vænte 8 - 10 måneder på det efter den amerikanske udgivelse.

De er narzasistiske nok til det, hvis EU blander sig vil vi apple fans bliver fustreret og sure over at det ikke kommer tidligt nok. Men vi køber jo heltsikkert deres udstyr alligevel da der ikke er noget alternativ.

#13: aben

18. jun. 2010 11:09

det er op til Apple hvem de ønsker at sælge deres produkter til .. men når de så først er blevet solgt, så er det vel ikke Apple der skal bestemme hvad der så sker med dem.

hvis en tysk kæde kan sælge sine iPads dyrere i Danmark, så er det jo bare de frie markedskræfter der hersker. Det er ikke meget anderledes end regionsenkodning på DVD'er som folk også altid har skidt højt og flot på ... kunstige/ufornuftige/irriterende begrænsninger fjerner vi jo bare - hvis vi kan.

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#14: M.R.

18. jun. 2010 11:11

#12 der er da noget alternativ,
Iphone > HTC
Ipad > WeePad eller hvad de nu kalder den..

And so on.. Når ipad og det fis bliver udgivet til Danmark er der allerede masser af andre på det danske marked. Da der jo er noget alternativ, det eneste problem er efter min mening alle de (undskyld sproget) "macfags" som lever rundt omkring, hvor efter deres hoved er der overhovedet ikke en eneste ting der skal rettes i iphone/ipad.

Yaaaaaaa!

#15: jblidd

18. jun. 2010 11:17

Hvis man er så trætte af Apple som mange af jer er. Burde man så ikke være glad for, at antallet af ipadder i Danmark bliver begrænset?

#16: aben

18. jun. 2010 11:17

#14: ja selv undskyld sproget din pikkefissespassermongolsawkatkaptajn

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#17: nash

18. jun. 2010 11:27

Men der kommer jo nok en dag hvor forbrugerne får nok, og apple selv får nok af deres dårlige rygte, ligesom der gjorde for microsoftKennethxyz (#3)

Selvfølgelig.

Verden er ikke statiks, så det vil ske en dag. Og derfor er det *altid* interessant at se Apple gå ind i nye markeder, hvor de totalt ændre på status-quo.

Ontopic: Dette er Apple forsøg på at kontrollere salget af iPads som er voldsomt meget større end nogen havde forstillet sig, inkl. Apple.

Tiltaget er klart forkert, men haha, sikken nogen luksus problemer Apple har for tiden : )

#18: nash

18. jun. 2010 11:31

Hvis man er så trætte af Apple som mange af jer er. Burde man så ikke være glad for, at antallet af ipadder i Danmark bliver begrænset?jblidd (#15)

Der er bare nogen der har så ondt i røven over Apples success, at de *bliver* nød til at "blogge / brokke" om det, sandsynligvis for at lette overtrykket.

Hvis de var ligeglade, ville de jo slet ikke læse Apple nyheder.

Men sådan er verdenen (og ikke kun i Danmark).

#19: XorpiZ

18. jun. 2010 11:36

Der er bare nogen der har så ondt i røven over Apples success, at de *bliver* nød til at "blogge / brokke" om det, sandsynligvis for at lette overtrykket.

Hvis de var ligeglade, ville de jo slet ikke læse Apple nyheder.

Men sådan er verdenen (og ikke kun i Danmark).nash (#18)

Buhu, hvor er det synd for Apple, og hvor er det uretfærdigt alt sammen. Sådan er det at være et stort firma.

#20: nash

18. jun. 2010 12:10

Buhu, hvor er det synd for Apple, og hvor er det uretfærdigt alt sammen. Sådan er det at være et stort firma.XorpiZ (#19)

Haha : )

Selvfølgelig er Apple ikke perfekt. Det er da klart en fejl det her.

Men come'on, det er sku' da kun anti-Apple-fanboys der kan whinne over et firma der har så stor success med et produkt, at alle ikke kan købe det på samme tid, og derfor prøver at kontrollere udbuddet, og som de selv ikke engang selv vil ha'!

Ja, sikken nogen "problemer" Apple har!

Det virker jo som om, at for jer, så er det fuldstændigt lige meget hvad pokker Apple gør, så er det forkert.

Jeg tillader mig at komme med et par eksempler:

- Apple løber konstant tør for et produkt:
Typisk Apple, de har med vilje produceret for få, blot for at skabe hype!

- Apple har faktisk produktet på lager:
Haha! Der kan I se! Det lort sælger overhovedet ikke! Hva' det ikke det jeg sagde hva'!?

#21: Suduki

18. jun. 2010 12:23

Ved ikke hvad jeg skal mene...
Hvis den ene bagers brød er udsolgt, går jeg bare til den næste.
I sidste ende kan jeg bare gå til U.S og købe den, og jailbreake den. Så må Apple sku slev om, om de blokere salget i deres main-country.

I do not care.

#22: Bundy

18. jun. 2010 12:25

#20:

Jaja, men den går jo begge veje..

- Apple laver endnu en svinestreg:
Nash går i defend mode.

:P

Linux is only free if your time has no value.

#23: XorpiZ

18. jun. 2010 12:27

Men come'on, det er sku' da kun anti-Apple-fanboys der kan whinne over et firma der har så stor success med et produkt, at alle ikke kan købe det på samme tid, og derfor prøver at kontrollere udbuddet, og som de selv ikke engang selv vil ha'!nash (#20)

Du mener ikke, at anti-microsoft/anti-linux/anti-indsæt-firma-her altid vil finde noget at whine over?

Istedet for at gå i defend-mode med det samme, så bær over med det og nyd at det snart er weekend istedet.

I øvrigt, så burde Apple sætte sig lidt ind i EU's regler. Ellers falder hammeren, ligesom den gjorde over MS.

#24: nash

18. jun. 2010 12:27

#22 Haha : )

Nej nej, dette er ikke defends mode (jeg kan blive meget værre ! :)

(Jeg ankender da klart at det ikke er i orden (skriver jeg begge steder). Prøver *blot* at stille mig i midten)

#25: nash

18. jun. 2010 12:29

Du mener ikke, at anti-microsoft/anti-linux/anti-indsæt-firma-her altid vil finde noget at whine over?XorpiZ (#23)

Jo, klart : )
Nogle gange er det bare lidt morsomt (IMHO).

Istedet for at gå i defend-mode med det samme, så bær over med det og nyd at det snart er weekend istedet.XorpiZ (#23)

I will, I am : )

I øvrigt, så burde Apple sætte sig lidt ind i EU's regler. Ellers falder hammeren, ligesom den gjorde over MS.XorpiZ (#23)

Klart.

#26: XorpiZ

18. jun. 2010 13:18

#25

Så er vi vist på samme side. Til tider ryster jeg også på hovedet over de idiotiske kommentarer, der kommer i mange Apple-tråde (og i MS-tråde for den sags skyld). Folk går lidt for meget op i det, til tider :)

#27: Aputech

18. jun. 2010 13:41

Det er klart en fejl. Det burde de blande sig udenom.

Måske prøver de at sikre et vist salg for deres danske samarbejdspartnere, men det er ikke okay.

#28: Athinira

18. jun. 2010 16:19

Det er på tide at EU gør sig nyttige og røvpuler Apple. Microsoft er alligevel ved at blive lidt ensomme nede i EU's bondagekælder :-)

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#29: BossDanmark

18. jun. 2010 17:20

Først: Jeg har en iPad, som jeg har købt i USA.

Men, jeg kan faktsik godt forstå Apple - iPad er ikke ude med dansk menu, dansk tastatur og hvad der nu ellers lige skal til for at gøre den dansk.

Derfor tror jeg at de ikke gider en masse dansker der ikke forstår at når du køber i udlandet, så er det ikke som et købe i Danmark. Det vil give problemer. De vil sikkert også beskytte deres forhandler net i Danmark.

Når det så er sagt, så burde de have ventet med salg i Europa, til alt det var klart - og så skal de selvfølgelig overholde lovgivningen.

#30: Aputech

18. jun. 2010 17:34

Men, jeg kan faktsik godt forstå Apple - iPad er ikke ude med dansk menu, dansk tastatur og hvad der nu ellers lige skal til for at gøre den dansk.BossDanmark (#29)

Det er jo hurtigt klaret med den næste opdatering, hvis den pågældende bruger ellers har en dansk iTuneskonto.

En så 'early adopter' må være indstillet på at give afkald på nogle ting, hvis de enten vil have en hurtigst muligt eller billigere.

Jeg har ikke dansk tastatur på min MBP f.eks, fordi jeg ville spare pengene, da jeg købte den i USA. Fuldt bevidst køb.

Indenfor EU skal de bare blande sig helt udenom imo.

#31: fidel

18. jun. 2010 17:55

Apple kan gøre som det passer dem. Hvis forhandlere ikke er enig i Apple's metoder, kan Apple vælge at boykotte... Hvad vælger forhandleren så?

Du har som forhandler intet at skulle ha' sagt omkring apple's produkter. Du har ikke lov til at lave tilbud. Du kan ikke give rabat. Hvis Apple hører om det medfører det boykot.

Det er til enhver tid apple der dikterer prisen, hvilket også betyder at en macbook koster det en macbook koster. Uanset om den købes i fona eller humac.

Take it or leave it :)

#32: XorpiZ

18. jun. 2010 19:24

#31

I princippet er den slags vel ikke tilladt? Den slags kalder man normalt karteldannelse, men når der kun er én virksomhed med er det lidt svært.

Jeg tvivler dog på, at hverken EU eller det amerikanske handelsministerium vil se med venlige øjne på den slags tiltag - såfremt du taler sandt, altså.

#33: tachylatus

18. jun. 2010 20:18

Hvorfor begynder folk overhovedet at diskutere det her?
Det er ulovligt - selvfølgelig er det ikke i orden.
Mere er der ikke i det.

:(){ :|:;};:

#34: nbca

18. jun. 2010 23:26

Apple gik over stregen, da de fjernede brugerens valgmuligheder i AppStore for længe siden, det er intet nyt under solen.
Hvor der så var grund til hændelsen i AppStore, ser jeg ingen grund til dette valg fra Apples side, og jeg finder det derfor forrykt og hyklerisk. At sige nej til at servicere folk på baggrund af deres land, er endnu en amoralsk handling i mine øjne og jeg håber inderligt, at EU tager hånd om dette med det samme.

#35: JusteDK

19. jun. 2010 02:26

Apple kan jo ikke sætte sig over love, som er vedtaget.
Firma vs. overstatslig union...

Vinderen burde der altså ikke være megen tvivl om.. Når EU kan bestemme hvad der må være og hvad der ikke må være i vores kød kan de vel også bestemme reglerne for handel...

Mike Skinner - Et musikalsk geni

#36: aben

19. jun. 2010 10:06

all you need is love, man

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#37: DanaKaZ

20. jun. 2010 00:01

Kunne ikke lige se hvordan de havde tænkt sig at stoppe udlændinge fra at købe den i tyskland, men læste så kilden og der nævnes også kun levering ud af tyskland ikke noget med salg til udlændinge.

Kunne ikke lige se hvad de ville gøre hvis man troppede op med euro i hånden og på gebrokken tysk bad om en iPad.

#38: Wreenz

20. jun. 2010 09:13

Apple er også denne gang gået over stregen. Det er jo bare dumt at bede forretninger om at gøre det modsatte af hvad en lovgivning lige netop tillader. De kan da så sagtens bare lave en aftale med forhandlere om at de slet ikke kan forhandle Ipad eller andet apple hvis de ikke gør som der bliver sagt. De kommer til at virke som gale videnskabsmænd der har været i kælderen for længe..

#39: steadi07

21. jun. 2010 13:23

#37 - Da jeg købte min ipod touch i USA bad Apple om en adresse, hvilket de selvfølgelig så også fik.

Jeg kan forestille mig, at det er sådan de forhindrer salget til DK. Hvis du siger en dansk adresse, så får du bare pænt et afslag.

Men nøj hvor jeg håber, at EU snart prikker til Apples korthus.

I samme dur bliver det spændende at se, hvordan de amerikanske myndigheder vil gå til Apple i den sag som eftersigende snart påbegynder.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger