Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Ville du købe et armbåndsur med iOS?

  • 60%Nej tak
  • 27%Måske
  • 13%Helt sikkert

Apples fremmarch på spilmarkedet slår verdensrekorder

15. maj 2011 20:11Apples iOS-styresystem er på kort tid blevet en af de mest populære spilplatforme, og derfor har Apple slået flere verdensrekorder i årets spiludgave af Guinness Rekordbog.

iOS findes på både iPod Touch, iPad og iPhone. iPhone 4 solgte 1,5 mio. eksemplarer på udgivelsesdagen, og derfor er telefonen nu indehaver af rekorden som "hurtigst sælgende bærbare spilenhed" nogensinde.

iPhone 4 slår blandt andet Sony PSP, som blot solgte 200.000 eksemplarer på udgivelsesdagen.

Apples App Store er samtidig blevet kåret som verdens mest populære applikationsbutik med mere end 6,5 millarder downloads siden lanceringen i juli 2008 (tal fra september 2010).

Endelig er App Store blevet indehaver af rekorden som den største elektroniske spilbutik. I september 2010 var der 37.362 spiltitler i App Store, mens Microsofts Xbox Live Indie Arcade havde 1.300. Endnu færre havde Steam, der kun gav potentielle købere 1.110 titler at vælge imellem.

Læs også: Smartphones haler ind på Nintendo DS

#1: OtteBitUlven

15. maj 2011 20:24

Det er vildt nok, hva?! Før var det Mac-brugere der blev negliceret, og nu er det PC-brugere... Godt eller skidt? Aner det ikk', men nu må der da for alvor komme konkurrence :)

#2: XorpiZ

15. maj 2011 20:33

Det er vildt nok, hva?! Før var det Mac-brugere der blev negliceret, og nu er det PC-brugere... Godt eller skidt? Aner det ikk', men nu må der da for alvor komme konkurrence :)-iMan- (#1)

Mac-brugere bliver stadig negligeret og PC-spilmarkedet lever stadig.

Af de 37.362 titler er (slag på tasken) 90% af dem småspil som hangman, find-to-ens og lign. Den slags findes der formodentlig millioner af til PC'en.

Derudover er der langt langt større krav til indhold og funktion for at blive optaget på Live Arcade og Steam.

Men imponerende er det da. Men at bruge ovenstående tal til at konkludere, at PC-brugerne bliver negliceret er en fejlslutning og lettere naivt.

#3: Montago.NET

15. maj 2011 20:44

Af de 37.362 titler er (slag på tasken) 90% af dem småspil som hangman, find-to-ens og lign. Den slags findes der formodentlig millioner af til PC'en.XorpiZ (#2)

og prutte spil og hjernedøde halvhjertede kopierede udgaver af kendte spil fra andre platforme - eller digitaliserede breæt / avis spil som Sudoku og kinaskak

samt 10.000 prutte apps...

jeg er pææænt ligeglad med iOS når jeg møffer folk i Crysis, Battlefield Bad Company 2 og suser rundt i Portal 2 eller Dirt2-3

Microsoft .NET, fordi jeg ikke er bindegal

#4: Danish Dude

15. maj 2011 20:45

og nu er det PC-brugere..-iMan- (#1)

Hvor står der noget om PC spil i ovennævnte?

Jeg læser det som om, at iOS har rigtigt mange titler i forhold til den rene spilplatform Xbox's download store - og endnu flere i forhold til forhandleren af PC spil Steam.

At det skulle betyde, at antallet af PC spil er for nedadgående, mener jeg er en lidt voldsom overfortolkning af artiklen.

Når det så er sagt - så åbner de mobile enheder med iPhone i spidsen for et helt nyt marked for spilindustrien. Jeg tror ikke, at de tager markedsandele fra de øvrige spilplatforme.

Mon ikke at Angry Birds bliver en ny klassiker, ligesom PacMan var det i sin tid?!

Danish

Alle dine dumme spørgsmål er umulige!

#5: Danish Dude

15. maj 2011 20:48

samt 10.000 prutte apps...Montago (#3)

10.000 ligefrem?!

Undskyld - jeg kunne ikke nære mig! B~)

Danish

Alle dine dumme spørgsmål er umulige!

#6: Dissan

15. maj 2011 21:01

#5

Yes, it's a high number.

English

OT: Så er det jo også fordi der er nemmere at installere Angry birds på sin telefon end det er at hente steam oprette en bruger og installere Counter Strike. For så derefter at skulle åbne porte.

#7: HerrMansen

15. maj 2011 21:06

Føler lidt at de glemmer at PC spil i mange år har været portet over til Mac af dedikerede firmaer - mange år efter udgivelsen til PC, sure, men de kom ud.

This is my opinion. There are many like it, but this one is mine... http://www.knowyournewz.dk

#8: Danish Dude

15. maj 2011 21:14

#5

Yes, it's a high number.

English
Dissan (#6)

Sorry - skulle nok have nævnt, at Montago og undertegnede har diskuteret lidt omkring tal i en anden tråd, hvor han nævnte, at jeg ikke skulle læse hans tal helt bogstaveligt.

OT: Så er det jo også fordi der er nemmere at installere Angry birds på sin telefon end det er at hente steam oprette en bruger og installere Counter Strike. For så derefter at skulle åbne porte.Dissan (#6)

Helt enig. Her har mobilerne samme fordel som konsolerne. Desuden behøver du heller ikke spekulere på, om dit grafikkort kan trække spillet, om du har ram nok osv.

Danish

Alle dine dumme spørgsmål er umulige!

#9: Chewy

15. maj 2011 22:10

@7

Føler lidt at de glemmer at PC spil i mange år har været portet over til Mac af dedikerede firmaer - mange år efter udgivelsen til PC, sure, men de kom ud.

De glemmer intet, Mac bliver slet ikke nævnt. Hvilket primært er fordi at artiklen handler om elektroniske spilbutiker. Og ikke platforme...
Mere præcist omhandler det følgende rekorder:
"Fastest-Selling Portable Gaming System"
"Most Popular Application Marketplace"
"Largest Downloadable Video Game Store"
"Largest Launch Line-up of Any Gaming System"

Den eneste af de kategorier hvor Mac ville være tilstede er: "Most Popular Application Marketplace".
Men så vidt jeg ved (og her kan jeg snildt tage fejl), så er "Mac store" langt fra slået igennem endnu...

"Don't play games with me. Don't ever ever think you are capable of that. I'm the Doctor.."

#10: OtteBitUlven

15. maj 2011 22:59

Mac-brugere bliver stadig negligeret og PC-spilmarkedet lever stadig.

Af de 37.362 titler er (slag på tasken) 90% af dem småspil som hangman, find-to-ens og lign. Den slags findes der formodentlig millioner af til PC'en.

Derudover er der langt langt større krav til indhold og funktion for at blive optaget på Live Arcade og Steam.

Men imponerende er det da. Men at bruge ovenstående tal til at konkludere, at PC-brugerne bliver negliceret er en fejlslutning og lettere naivt.XorpiZ (#2)

Mit indlæg var minded på Steam, som er den største online klient til PC, men også på Microsoft, da det er deres platforme det "går ud over"..
Angående konkurrence, så synes jeg det blir spændende at se om Microsoft vil fortsætte deres integration af Zune, Win 7, Live, osv, for at skabe mere konkurrence på casual-gamer fronten.

#11: XorpiZ

15. maj 2011 23:17

Jeg har stadig svært ved at se hvordan du kan konkludere, at PC-markedet bliver negligeret baseret på denne nyhed.

#12: Cookiemann

16. maj 2011 00:50

Underlig nyhed, ja!

Hvor mange AAA titler er der lige i App store?
Hvor mange røv kedelig apps er der lige i App store?

Som andre siger, alle de spil der er i App store har sikkert været tilgængeligt til PC, bare ikke via en "app store" fordi MS er langsom til at udvikle sådan en store.

Og hvis man så skal til at betale for at få 7-kabale, Hjerterfri eller andre kort spil, så holder jeg mig da bare til Windows ^^

Og alt i alt, kunne det så ikke bare tyde på, at der til PC! at der meget mere konkurrence inden for Digital distribution end der er Apple'es produkter? JO!

Apple = Monopol

#13: OtteBitUlven

16. maj 2011 01:49

Jeg har stadig svært ved at se hvordan du kan konkludere, at PC-markedet bliver negligeret baseret på denne nyhed.XorpiZ (#11)

Der er slet ingen tvivl om at på de sidste 10 år, der er PC-markedet, hvad angår spil, faldet drastisk.. Færre spillere + spilproducenter som fokuserer på konsoller og håndholdte. Apple har formået at rive alle med på spil-fronten, og flere og flere spilproducenter kan se en god forretning i at smide spil på AppStore, så PC-markedet bliver endnu mere forsømt nu, end det er blevet de sidste 5 år.

#14: dub

16. maj 2011 03:16

Der er slet ingen tvivl om at på de sidste 10 år, der er PC-markedet, hvad angår spil, faldet drastisk.. Færre spillere + spilproducenter som fokuserer på konsoller og håndholdte. Apple har formået at rive alle med på spil-fronten, og flere og flere spilproducenter kan se en god forretning i at smide spil på AppStore, så PC-markedet bliver endnu mere forsømt nu, end det er blevet de sidste 5 år.-iMan- (#13)

PC spilmarkedet er ikke på nogen måder blevet rørt af Apple, Playstation og XBox er dem der har noget at gøre med faldet af PC spil. Der hvor Apple har haft en betydning er de håndholdte konsoller men er det ikke et ret lille marked? Big fish in a tiny puddle.

Cheerleader for videnskab.

#15: thomasmorkeberg

16. maj 2011 06:17

Der er slet ingen tvivl om at på de sidste 10 år, der er PC-markedet, hvad angår spil, faldet drastisk.. Færre spillere + spilproducenter som fokuserer på konsoller og håndholdte. Apple har formået at rive alle med på spil-fronten, og flere og flere spilproducenter kan se en god forretning i at smide spil på AppStore, så PC-markedet bliver endnu mere forsømt nu, end det er blevet de sidste 5 år.-iMan- (#13)

har du noget til at underbygge den teori? eller er det bare kommentarer du lige finder på?

Tror bestemt spilmarkedet på PC er steget gennem de sidste 10 år eftersom der er mange flere der har computere idag samt muligheden for at spille.

Tror ikke du kunne tage mere fejl. Apple har ikke revet noget væk fra PC-platformen i form af spil. Apple har tværtimod været heldige at nogle spil producenter godt vil udgive deres spil til Mac- ved siden af PC -platformen.

#16: Krydolph

16. maj 2011 08:10

Jeg forstår ikke i sidder og sammeligner iOS med windows...

Det er jo slet ikke samme målgruppe overhovedet! Det er jo netop ting som nintendo DS og PSP de konkurer med (og andre smartphones self), ikke PC. Der er kommet steam til MAC og flere spil kommer efterhånden til både PC og MAC, den dag de slår rekorder kan vi sammenligne! Men at sidde at sige der pluslig bliver solgt langt flere æbler end der nogensinde er solgt bananer giver jo ingen mening selvom begge dele er frugt!

#17: XorpiZ

16. maj 2011 10:53

#13

Jeg kan ikke sige det bedre end #14.

Og det er vist første gang, jeg er enig med dub.. og det siger alligevel en hel del :>

#18: kblood

16. maj 2011 12:20

#16 endelig en der påpeger at man sammenligner en platform med mobil spill og apps, med Steam som sælger spil til PC.

Spil til iPhone koster ikke 100kr. eller mere stykket som de oftest gør til PC. Det er en hel anden kvalitet. De billigste PC spil koster oftest det som kun de dyreste iPhone spil vil koste.

Sammenlign dog med Android istedet. Den platform har ret sikker mere end de 35.000 spiltitler som App Store har, eller så overhaler den ihvertfald inden for de næste 6 måneder.

Jeg må indrømme at selvom jeg er nørd er der lidt flere spiludgivelser til PC for tiden end jeg kan nå at spille, og det er bare af dem som jeg kunne finde på at spille.

#19: CBM

16. maj 2011 14:23

De vigtigste spil forme lige nu er nok stadig ps3, xbox360 og wii... dernæst kommer windows og bagefter alt det andet.

Wii har faktisk en interessant niche indenfor rail shooter spil som er ret unik.

Hvis Apple kan skabe sig en niche indenfor spil industrien kunne det være interessant. Men prutte applikationer, se-jeg-drikker-en-øl-ha-ha m.v. applikationer er ikke en interessant niche. Faktisk burde ethvert menneske føle sin intelligens krænket dybt ind i sjælen af den slags applikationer :P
Flere millioner års udvikling og det er hvad vi kan præstere... se-jeg-er-så-sej-jeg-har-betalt-for-at-jeg-kan-dri
kke-en-virtuel-øl-på-min-telefon-som-jeg-ikke-forstår-at-bruge

Hvis man har betalt for at have den slags applikationer på sin mobil så burde man frakendes retten til at eje en mobil telefon fordi D'OH!

0100 0010 0100 1001 0100 1110

#20: kblood

16. maj 2011 15:19

Ja, det er godt nok underligt synes jeg at sammenligne antallet af solgte spil til iPhone og spil på App Store med Steam f.eks.

Der er da brugt meange flere spiltimer på spillene på Steam, og så er jeg nu også stadig ret sikker på at der er en større omsætning inden for spil på Steam end på iPhone.

Og så får den en pris for hurtigst sælgende spilplatform? Der er gode chancer for at halvdelen eller ihvertfald en tredjedel ikke engang vil bruge den til spil, og ihvertfald halvdelen tænkte slet ikke på spil muligheder på iPhone 4 da de købte den.

Det ville give en del mere mening hvis man sammenlignede salget af Xperia Play med håndholdte spilkonsoller.

#21: Zombie Steve Jobs

16. maj 2011 15:31

Mon ikke at Angry Birds bliver en ny klassiker, ligesom PacMan var det i sin tid?!

DanishDanish Dude (#4)

:,(

Wat?

Nej.
For guds skyld vel ikke? Hvad kan det spil? Det er Scorch Earth/det fra Basic med gorillaerne og bananerne om igen bare, med bedre grafik og touch-spasser-face. (Scorch earth er dog 400 gange federe...)

Duke er en klassiker
Doom
Wolfenstein
Donkey Kong
etc etc etc

Men Angry Birds? :( Please, say it aint so.

Doner til Kræftens Bekæmpelse i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk

#22: ktg

16. maj 2011 17:03

I modsætning til andre vil jeg nu også mene at selv sammenligningen med Sony PSP er urimelig. Mig bekendt er PSP da kun (primært?) en spil-platform. Det er iPad og iPhone da slet ikke. De har så mange andre markeder at udbredelsen af platformen er en selvfølge. Telefonen skal bare være populær, så skal der væltes en masse random små-spil ud, og vupti, så har man slået portable spil-enheder.

kudos til newz, som har valgt at fjerne mit avatar og give mig en pink diller igen :/

#23: Chewy

16. maj 2011 17:07

@22 og mere eller mindre alle andre...

Nu er det jo kun rekorder i guinness Rekordbog der er tale om.
De er oftest enten meget generiske eller meget specifikke..
Og fælles for dem alle, er at man sjældent bør læse ret meget ind i det...

"Don't play games with me. Don't ever ever think you are capable of that. I'm the Doctor.."

#24: Danish Dude

16. maj 2011 17:24

Mon ikke at Angry Birds bliver en ny klassiker, ligesom PacMan var det i sin tid?!

DanishDanish Dude (#4)

:,(

Wat?

Nej.
For guds skyld vel ikke? Hvad kan det spil? Det er Scorch Earth/det fra Basic med gorillaerne og bananerne om igen bare, med bedre grafik og touch-spasser-face. (Scorch earth er dog 400 gange federe...)

Duke er en klassiker
Doom
Wolfenstein
Donkey Kong
etc etc etc

Men Angry Birds? :( Please, say it aint so.Steve Jobs (#21)

Vi kan da nemt blive enige om, at Angry Birds ikke når Duke, Doom eller nogen af de andre, som du nævner til sokkeholderne. Det gør PacMan så faktisk heller ikke.
Min pointe var såmænd bare, at Angry Bird er det første rigtigt store spil på mobilplatformen, og derfor vil det givetvis blive husket i rigtigt mange år frem.

Danish

Alle dine dumme spørgsmål er umulige!

#25: kblood

17. maj 2011 08:57

Angry Birds kan sikkert godt blive kaldt en klassiker om et par år, af dem som synes det er utrolig godt. En klassiker er vel mest af alt et spil man brugte meget tid på og man har specielt gode minder om.

Jeg vil nok ikke se Angry Birds som en klassiker nogen sinde, men jeg er så også stort set (indtil videre) sprunget over de egentlige mobil spil og til emulatorere. Så jeg kan spille de spil jeg synes er klassikere. Specielt DosBox emulatoren giver mig mulighed for at spille Lemmings, Lemmings 2, UFO, Warlords 1/2, Theme Park, Syndicate og mange andre spil fra den gode DOS tid. Har ikke lige prøvet hvor godt Duke 3D kører deri. Tror ikke den vil køre så flydende som de andre.

#26: Zombie Steve Jobs

17. maj 2011 10:58

#25 Uhhhh! Syndicate!

Duke 3D kører ikke specielt godt, ikke sidst jeg prøvede, i hvert fald.

Skal have hentet syndicate. Det var fedt. Bortset fra den sindssyge musik.

Doner til Kræftens Bekæmpelse i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk

#27: kblood

18. maj 2011 10:07

#26, jeg kunne nu også li musikken. Det er ikke nemt at spille, men kan godt spille med AnDosBox, hvor lyd op og ned er venstre og højre musetast, så det er til at vælge sine agenter osv.

Jeg er ret overrasket hvor godt det kører, og AnDosBox har den bedste musestyring jeg har prøvet længe. Den samme som bruges til en del remote desktops, hvor skærmen fungere som touchpad. Gad bare godt også at kunne deaktivere skærmens mouseclick funktion, fordi den skal helst ikke trykke når man bare er ved at flytte musen.

De andre gratis dosbox versioner har mulighed for musestyring, jeg kan bare ikke rigtigt får det til at fungere specielt godt.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger