Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Skal du have den nye iPad?

  • 64%Nej, det skal jeg ikke
  • 19%Ja, helt sikkert
  • 17%Måske, jeg er ikke sikker

Apple risikerer erstatningskrav på 3,4 milliarder kroner

5. okt. 2010 14:51For to år siden lagde fimaet Mirror Worlds sag an mod Apple, som de mente havde overtrådt en række patenter i forbindelse med coverflow-teknologien.

En domstol i Texas, der er kendt for at slå hårdt ned på patentbrud, har netop kendt Apple skyldige i at bryde Mirror Worlds patent. Med dommen følger et erstatningskrav, der kan løbe op i 625,5 millioner dollars, eller ca 3,4 milliarder kroner.

Beløbet dækker over en erstatning på 208,5 millioner dollars pr. patent, der er overtrådt. I starten mente Mirror World, at Apple havde brudt fire patenter, men den ene anklage blev afvist.

Hos Apple er man ikke overraskende uenige i dommen og mener, flere af anklagepunkterne ikke holder, og der kun bør være strid om ét patent. De har på den baggrund bedt dommeren i sagen droppe to af patenterne, når der skal tages hensyn til erstatningskravet.

#1: Phasio

5. okt. 2010 14:56

Owned.

#2: zosodk

5. okt. 2010 15:00

Det bør nok nævnes, at de fire teknologier som firmaet har taget patent på er coverflow og streaming documents. Teknologier som Apple har brugt længe før virksomheden tog patent på det.

Så man må da håbe Apple får omstødt kendelsen - da det virker lidt råddent, at et firma kan tage patent på noget andre har opfundet før (prior art).

Men ja...Texas og deres rådne dommere

#3: cali3d

5. okt. 2010 15:08

well, hele det amerikanske retssystem i denne slags sager.. /suk..

#4: preacher987

5. okt. 2010 15:10

jeg synes bare det er skønt at apple får lidt igen af samme skuffe som de så mange gange har brugt overfor andre...

Så støtter op om #1 pwned

#5: MOA

5. okt. 2010 15:16

lag!

Det er sgu latterligt de får en sag på halsen når Apple har lavet dette FØR patentet kom på gaden.

www.INTERNETpriser.dk - find og sammenlign alle internetforbindelser på Danmarks bedste internetprisguide

#6: zosodk

5. okt. 2010 15:19

til #1 og #4
I USA er det ikke muligt at blive dømt i patentbrud hvis det drejer sig om Prior Art sager.
Dette betyder så simpelt, at hvis firmaet/den sagsøgte kan dokumentere, at teknologien eksisterede før patentet blev optaget/ansøgt/tildelt, da er der tale om Prior Art.

Så det drejer sig ikke om at få af samme skuffe. Det drejer sig om, at virksomheder ikke kan sidde og vende og dreje alle deres programmer og teknologier for at ansøge om patenter på:

Oprette playlister
Visning i liste
Synkronisering af dokumenter
Knapper, ikoner osv osv.

Det ville jo være åndsvagt - når alle bruger de formater - især MS der er begyndt i stor grad at bruge CoverFlow effekter o.a.

#7: Sengir

5. okt. 2010 15:19

Owned... FUCK YOU APPLE

#8: fidomuh

5. okt. 2010 15:34

#2

De har brugt dem laenge foer patentet blev tildelt, men da det var ansoegt, gaelder det aabenbart stadig :)

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#9: kg

5. okt. 2010 15:44

Selv om det ville være oplagt at være skadefro, så syntes jeg det er synd for apple.

Enhver sejr til "patenter", der udnyttes på denne måde er et tab for IT-verdenen.

Man kan vel bare håbe at Apple lærer noget positivt af det og ikke kaster sig over deres egne patent sager for at betale regningen.

#10: happyface

5. okt. 2010 15:58

surt sjov for apple hahaha kan de lære det

#11: Sanzor

5. okt. 2010 16:24

Både lidt surt for Apple, men på den anden siden lidt grineren når man tænker på de vil ha' patent på ordet "Pod".

#12: mireigi

5. okt. 2010 16:25

Hos Apple er man ikke overraskende uenige i dommen, og mener flere af anklagepunkterne ikke holderNyheden

Jeg vil blive overrasket den dag et sagsøgt firma siger at de har fortjent en bøde i milliard-klassen.

//Jeg kan alt, indtil det modsatte er bevist.

#13: Donsig

5. okt. 2010 16:26

Off-Topic:
Helt neutralt kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor folk herinde har så stort et had mod apple?

OT:
Rimelig surt for apple, hvis det er som folk siger, at de har brugt teknologien FØR den blev patenteret..

#14: dub

5. okt. 2010 16:43

Både lidt surt for Apple, men på den anden siden lidt grineren når man tænker på de vil ha' patent på ordet "Pod".Sanzor (#11)

Der er stor forskel på et patent og et trademark.

Cheerleader for videnskab.

#15: fidomuh

5. okt. 2010 16:54

#12

Jeg vil blive overrasket den dag et sagsøgt firma siger at de har fortjent en bøde i milliard-klassen.

Apple har faktisk accepteret at de skal betale for et af patenterne og det er kun 2 ud af 3 de klager over.

FYI :P

Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.

#16: nold-i-spolen

5. okt. 2010 17:12

Off-Topic:
Helt neutralt kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor folk herinde har så stort et had mod apple? ...Donsig (#13)

OT:
Hvorfor kan muslimer og jøder ikke udstå hinanden?........fundamentale forskelle i verdensopfattelse......

JEG bryder mig ikke om den måde Apple fans ønsker at ophøje deres 'ynlings firma' til noget nær ufejlbarlig gudestatus.
Der ud over bryder jeg mig ikke om at Apple ønsker at hermetisk forsejle deres produkter, så forbrugerne ikke kan 'komme til' at installere noget Steve Jobs ikke bryder sig om/tjener penge på. (Flash er et udemærket eksempel)

Jeg bruger selv Linux/Android (PC/Tlf).......og bevares, ingen af delene er perfekte, men jeg har al den frihed jeg ønsker til at bruge/modificere/snyde systemerne (inclusiv at fucke dem op.......men det er et valg jeg har taget)
Jeg ønsker selv at bestemme over mine elektronik enheder, med hvad dertil høre af ustabilitet (overvejende når jeg roder med noget jeg ikke har forstand på).......en apple bruger ønsker et 110% stabilt system med en lille smule sukker på......mod at aflevere en del af kontrollen over enheden (incl at lade apple censurere i det indhold de allernådigst lader deres brugere få adgang til)

Jeg forsøgte at være objektiv, det lykkedes så kun ca 60%.......men det er det bedste jeg kan......

Cloning is not kidnapping. Copying is not stealing.

#17: lindysign

5. okt. 2010 17:21

Buhuu...

Helt ærligt, så er Apple jo ikke kendt for, at undlade at sagsøge andre for patentbrud. Og det er ikke alle patenter Apple har, som de er de første der har opfundet.

Det viser problemet i patent-systemet, og Apple må lide, ligesom alle andre.

Apple ville gøre det samme, hvis det var omvendt, så jeg har ikke ondt af dem.

#18: MOA

5. okt. 2010 17:52

#16 Men de er ufejlbare og de er de eneste af slagsen og mht. installationer så kan jeg da vælge og vrage blandt programmer på min Mac. Ja der er undladt programmer som er skadelige, men se hvorhen det har bragt Apple. Medierne omtaler jo ikke andre selskaber på samme måde.

www.INTERNETpriser.dk - find og sammenlign alle internetforbindelser på Danmarks bedste internetprisguide

#19: batbat4

5. okt. 2010 22:33

#16 Men de er ufejlbare og de er de eneste af slagsen MOA (#18)

Lolwut?

giver jo ikke mening det der..

De fucker da lige så meget op som alle andre

#20: SergentPain

5. okt. 2010 22:41

Medierne omtaler jo ikke andre selskaber på samme måde.MOA (#18)

True that... Fordi ingen andre selskaber prøver at kontrollere deres brugeres frihed på samme måde.

#21: Balios

6. okt. 2010 03:10

#0

Only, in America.

#Off-Topic
Nu har jeg selv arbejdet i butik der solgte pc og mac, og umiddelbart var apple det eneste mærke vi solgte der havde sensorer der tjekkede for væske / stød osv. Alene den grund var nok til at mange valgte en pc i stedet.

Jeg har intet problem med Apple, eller pc producenter for den sags skyld. Men hvorfor blir i folk der diskutere hvad der er bedst, og hvilke oversager der ligger til grund for jeres holdning, ikke bare enige om at være uenige. Er det ikke snart et gennemdiskuteret emne? Give it a rest.

#22: nubus

6. okt. 2010 05:45

Der ud over bryder jeg mig ikke om at Apple ønsker at hermetisk forsejle deres produkter, så forbrugerne ikke kan 'komme til' at installere noget Steve Jobs ikke bryder sig om/tjener penge på. (Flash er et udemærket eksempel)nold-i-spolen (#16)

Hvis du ikke bryder dig om de ting... så lad dog for pokker være med at købe Apples produkter. Du har jo rigeligt med alternativer. At du ønsker Apple (og Apple er jo bare først i rækken) bliver flået på et softwarepatent - det er sgu bare afstumpet. Had gør både blind og dum at høre på. Du ønsker vel heller ikke at folk du er uenig med får kræft. Eller?

I øvrigt - din sammenligning med at Steve Jobs bestemmer hvad der skal i Apples produkter... so what? Hvem bestemmer lige hvad der kommer i Linux' kernel? I det mindste er Steve Jobs valgt af de som ejer Apple. Det er noget mere uklart hvem der har udnævnt Linus Torvalds - som i øvrigt også ejer ordet Linux. Tyg lidt på det inden du kaster flere sten.

Min signatur blev overhalet af udviklingen.

#23: Zombie Steve Jobs

6. okt. 2010 08:31

#22 Det er jo netop det han gør, unlader at bruge Apple...?
Den der Linux-sammenligning må du længere ud i skoven med. I stedet for at srkive en masse, synes jeg du skal læse det her inden du træder i flere spande med brunt og varmt indhold.

The development of Linux is one of the most prominent examples of free and open source software collaboration; typically all the underlying source code can be used, freely modified, and redistributed, both commercially and non-commercially, by anyone under licenses such as the GNU General Public License. Typically Linux is packaged in a format known as a Linux distribution for desktop and server use. Linux distributions include the Linux kernel and all of the supporting software required to run a complete system, such as utilities and libraries, the X Window System, the GNOME and KDE desktop environments, and the Apache HTTP Server. Commonly used applications with desktop Linux systems include the Mozilla Firefox web-browser, the OpenOffice.org office application suite and the GIMP image editor.
The name "Linux" comes from the Linux kernel, originally written in 1991 by Linus Torvalds. The main supporting user space system tools and libraries from the GNU Project (announced in 1983 by Richard Stallman) are the basis for the Free Software Foundation's preferred name GNU/Linux.[14][15]

Kilde

Uhm.. Hvad kan man sige - lol?

It's not my fault I don't listen when you talk.

#24: nash

6. okt. 2010 09:17

Apple har netop (igår) fået tildelt patenter på Cover Flow, Time Machine og Magic Mouse (lucky timing!).

Så der er en god grund til at de appellere.

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2010/10/apple-wins-patents-for-cover-flow-time-machine-and-magic-mouse.html

#25: nash

6. okt. 2010 09:26

Buhuu...

Helt ærligt, så er Apple jo ikke kendt for, at undlade at sagsøge andre for patentbrud. Og det er ikke alle patenter Apple har, som de er de første der har opfundet.

Det viser problemet i patent-systemet, og Apple må lide, ligesom alle andre.

Apple ville gøre det samme, hvis det var omvendt, så jeg har ikke ondt af dem.lindysign (#17)

Jo, det er de faktisk kendt for.
HTC er en undtagelse.

#26: HenrikH

6. okt. 2010 09:26

#24: Det skulle ikke være første gang, at der er uddelt dobbelt-patenter. Hvis Mirror Worlds patentet anses for gældende, så risikerer Apple blot, at de får annulleret deres Cover Flow patent jo...

#27: DanaKaZ

6. okt. 2010 09:28

#21 Hvis du med stød sensor mener det accelerometer der sidder i Macs, så er det nu til for at redde din harddisk når du kaster rundt med din maskine.

Hvis den detecterer et fald, så låser den harddisk armene fast, så at de ikke ridser pladerne i faldet.

#28: nash

6. okt. 2010 09:30

#26 Ja, eller lige modsat.
Det vil appeldommen fortælle os.

#29: HenrikH

6. okt. 2010 10:22

Jeg nægter dog, at tro, at Apple har overvejet et koncept, og ikke patenteret det, med det samme.
Det taler lidt imod at der skulle være prior art -_-

#30: lindysign

6. okt. 2010 13:10

Jo, det er de faktisk kendt for.
HTC er en undtagelse.nash (#25)

Øh, nej, det er de så ikke kendt for... Spørg Microsoft, Nokia, HyperMac, Exedea, Sanho, Eastman Kodak mf.

Og skal vi så søge på google, og finde ud af hvilke patenter (ud over dette) som Apple har krænket?

Apple er ikke bedre end andre firmaer, når det kommer til det punkt, og som sagt, viser det svagheden i patentsystemet.

#31: nash

6. okt. 2010 16:05

#30 : )

Det er jo det samme som at spørge oppositionen om de syntes regeringen gør det godt.

Faktum er, at Apple prøver at beskytte sig så godt de kan, fordi de er et af de firmaer der bliver sagsøgt ofte (bla. fordi deres produkter sælger utrolig godt).

Apple er ikke bedre end andre firmaer, når det kommer til det punkt, og som sagt, viser det svagheden i patentsystemet.lindysign (#30)

Apple er ikke et patent troll firma. Så lad nu være med at sætte dem ned på det niveau.

Svagheden i patentsystem er IMHO mere i praksis end teori. Med andre ord, idéen med at man kan patentere en idé syntes IMHO er ok. Problemet er, at man i USA idag, kan patentere de mest sindsyge ting.

#32: lindysign

6. okt. 2010 17:13

@ #31
Og lad nu være med at forgude dem, og sætte dem op på et niveau, de ikke lever op til.

Som jeg skriver, de er ikke bedre end andre (deri ligger, at de heller ikke er værre).

Apple er store nok til at klare sig selv, så de sagsøger altså ikke andre, fordi alle andre er så "onde" og sagsøger dem, pga. deres succes.

Ps. Lad nu være med at blive til Shitney-lee, og putte engelske udtryk ind i danske sætninger, især når det slet ikke giver grammatisk mening.

#33: nash

6. okt. 2010 23:03

#32

Hvor pokker er det lige jeg forguder dem?

Jeg siger blot, at de ikke er et af de her firmaer som kører patent retssager for produkter som de aldrig har tænkt sig at lave.

Du kan meget groft kategorisere virksomhederne op i to grupper. Dem der bruger patenter defensivt og dem der bruger dem agressivt. Apple tilhører afgjort den første gruppe.

Apple er store nok til at klare sig selv, så de sagsøger altså ikke andre, fordi alle andre er så "onde" og sagsøger dem, pga. deres succes.lindysign (#32)

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Når firmaer sagsøger hinanden, så er cool business og intet andet.

Ps. Lad nu være med at blive til Shitney-lee, og putte engelske udtryk ind i danske sætninger, især når det slet ikke giver grammatisk mening.lindysign (#32)

Er det en eller anden talentshow idiot jeg lige skal sammenlignes med?
Den mudderkamp følger jeg dig ikke ned i.

#34: lindysign

7. okt. 2010 09:29

@33 : Beklager den sidste kommentar, jeg stejler bare, når folk begynder at smide IMHO ind i sætninger, og så forkert placeret sådan rent grammatisk. Men du har ret, det var mudderkast (er jeg nok bare blevet vant til herinde, pga. nogle enkeltpersoner herinde). Så undskyld.

Faktum er, at Apple prøver at beskytte sig så godt de kan, fordi de er et af de firmaer der bliver sagsøgt ofte (bla. fordi deres produkter sælger utrolig godt).nash (#31)

Det er lidt, at sætte dem op på en høj piedestal, og så vendte jeg bare dit udtryk med "at pille dem ned" om. ;)

Apple, bruger deres patenter, både defensivt og offensivt. For store virksomheder er angreb et lige så godt forsvar, som - ja - et forsvar.

Dine sympatier er bare slet skjulte, du forsvarer Apple, som om det er personligt for dig, og det er også fair nok, men så du prøve at se objektivt på den måde du skriver på. "Apple gøre bare det bedste de kan", jeg mener, hvor ved du det fra? Sidder du med i direktionen og kender deres intentioner?

Jeg gør i hvert fald ikke, men jeg mener også at handling siger mere end ord. Og de sagsøger firmaer lige så meget som de selv bliver sagsøgt. Det er min pointe. Igen, vil jeg lige slå fast, at i mine øjne (på dette område) er de hverken bedre eller værre end andre firmaer.

#35: nash

7. okt. 2010 11:12

#34 No worries.

Selvfølgelig sidder jeg ikke i direktionen hos Apple eller kender dem der gør.

Og handling viser absolut mere end ord. Helt enig. Apple fik for en del år siden nogle ordenlige gok i nøden, for ikke at have ordenlige patenter på deres teknikker. Det har de lært af. Og du ser derfor at Apple idag anstrenger meget mere på dette område.

Og det er faktisk sjældent at Apple bruger sine patenter offensivt. HTC som en tydelig undtagelse. De fleste andre er counter retssager.

Men vi bliver nok kun enige om at være uenige. Fred med det.

Her en sjov illustration over the "Lawsuits in the Mobile Business"

http://news.designlanguage.com/post/1252039209

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger