Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

iPhone 6 størrelse?

  • 33%Som iPhone 5s
  • 24%Maksimalt 4,7"
  • 18%Maksimalt 5"
  • 14%Maksimalt 5,5"
  • 11%Maksimalt 6"

Apple giver EU-borgere 2 års reklamationsret

10. apr. 2012 15:38Apple er blevet mødt med klager over deres AppleCare Protection Plan, der skulle give forbrugeren en bedre garanti end den Apple normalt har i deres betingelser. Med AppleCare Protection Plan fik forbrugeren to års garanti, der er mere end det ene år Apple normalt giver. Dette medførte at Forbrugerrådet i Danmark meldte Apple til Ombudsmanden for vildledende markedsføring, da købeloven giver forbrugeren to års reklamationsret på fejl og mangler. Dermed mener Forbrugerrådet, at Apple sælger et produkt, AppleCare Protection Plan, der ikke stiller forbrugeren bedre end købeloven.

Læs også: Forbrugerrådet melder Apple til ombudsmanden

Læs også : Forbrugerombudsmanden rejser endnu en anklage mod Apple for vildledning

Apple er i Italien blevet idømt en bøde for samme problemstilling.
Læs også: Apple idømmes bøde i Italien for salg af Apple Care-forsikring

Apple har derfor set sig nødsaget til, at ændre betingelserne for borgere i EU, således at EU borgere får to års reklamationsret. Det betyder at produkter, der er købt på Apples hjemmesider eller i Apples butikker i EU får to års garanti.

#1: Nielson

10. apr. 2012 15:39

Awesome! :)

roflmaobbq ^^. -' 010110

#2: OxxY

10. apr. 2012 15:43

Ah så apple er storsindede og har tænkt sig at følge lovgivningen fordi de ikke kan slippe udenom o.O Hvordan kan det være positivt... Og menes der garanti eller reklamationsret i artiklen, det er godt nok noget rodet noget.

#3: <3Thinkpads

10. apr. 2012 15:48

Helt fantastisk, de vælger at overholde lovgivningen. Apple er simpelthen alt for gode ved forbrugerne. Rejoice fanboys!

Alle er mine venner, undtagen dig. Danmarksmester i SU.

#4: Nielson

10. apr. 2012 15:49

Ah så apple er storsindede og har tænkt sig at følge lovgivningen fordi de ikke kan slippe udenom o.OOxxY (#2)

Hvor står der at Apple er storsindede?

roflmaobbq ^^. -' 010110

#5: Balios

10. apr. 2012 15:55

Apple har derfor set sig nødsaget til, at ændre betingelserne for borgere i EU, således at EU borgere får to års garanti.

Dårligt skrevet. Det er reklamationsret, ikke garanti. I hvert fald ikke i Danmark. Garanti er noget forhandleren kan vælge at yde, som stiller forbrugeren -væsentligt- bedre end købeloven.

#6: nubus

10. apr. 2012 16:25

Kiggede i WayBackMachine og det er jo helt uændret (så på info fra 2009-2011)

1. AppleCare har altid været 3 år og aldrig 2 - så den har altid været bedre end hvad forbrugere ellers tilbydes i Danmark.

2. Apple har til alle (også virksomheder) 1 års rigtig garanti, global dækning, mulighed for at kontakte Apple direkte (uanset hvor man har købt) og bedre DOA-dækning end hvad loven giver.

3. Det er butikken man har købt i der står med ansvaret - så medmindre man har købt på apple.dk er det ikke Apple man skal kontakte. Altså kan problemet alene handle om at Apples onlinebutik ikke har fortalt alt - og... ser man på WayBackMachine så har den altså fortalt "du har 1 år og desuden de rettigheder som lokal forbrugerbeskyttelse giver dig".

DR Kontant har jo heller ikke været efter Apple men efter en butikskæde der sælger Apples produkter.

Min signatur blev overhalet af udviklingen.

#7: kimsondergaard

10. apr. 2012 16:42

Jeg ved dette måske kommer som totalt offtopic, im not sure.
Men når vi taler reklamationsret og garanti, Hvordan kan HP så slippe af med at give 1 års garanti på f.eks deres batterier ?
Syntes det er ret frækt gjort, men selvfølgelig som en printer skal have farve skal en bærbar have nyt batteri. NOT det burde ikke være rigtigt,

#8: T_A

10. apr. 2012 16:42

Det eneste Apple har gjort er at skrive tydeligt på deres side hvad de giver af garanti og hvad man som EU borger får uden tilkøb.

Men ok det er jo fair nok så er det tydelig belyst hvad man har og hvad man kan købe ekstra.

Link

1. AppleCare har altid været 3 år og aldrig 2 - så den har altid været bedre end hvad forbrugere ellers tilbydes i Danmark.#6: nubus

Den er kun 3 år på Mac og skærme, ipads osv. er alle kun 2 år med Apple-care og et år uden.

Det vil sige hvis de før "skræmte" folk i deres reklame til at tro de kun havde et år uden Apple-care så er det imod loven.

#9: Graxlos

10. apr. 2012 16:51

Ja som #8 siger. Det handler ikke om apple-care protection plan. Men om den "medfølgende" applecare der var misvisende for europæere. Det er dog lidt sjovt at det kan gå så vidt, da der i alle dokumenter fra apples side gøres grundigt opmærksomt på at der muligvis i visse lande er love der gælder udover apples service. Men det er må jo siges i ret højt grad at være falsk "reklame".

#10: spand-online

10. apr. 2012 17:29

#7

Det er vel fordi man anser batteriet som en slid del men jeg er ikke sikker.

AV AV AV - det brænder!

#11: kimsondergaard

10. apr. 2012 17:34

Det kan jeg selvfølgelig godt se, men det fra den "dumme" vinkel, det er Hele computeren i bund og grund vel, Harddisk og blæsere er jo også som du definerer en slid del. Så jeg forstår ikke helt hvordan de kan tillade sig det.

#12: terrra

10. apr. 2012 17:42

Her er en fin lille oversigt over. Klik

2 års reklamationsret

vs

1 års begrænset produktgaranti udstedt af Apple

vs

3 år Apple Care Protection Plan.

#13: Whoever

10. apr. 2012 17:46

#newz som #5 skriver, så tag lige og ret nyheden. Der er i den grad forskel på reklamationsret (ufravigeligt 2 år, hvoraf de første 6 mdrs. bevisbyrde ligger hos sælger) og så garanti (som ikke er nævnt i købeloven).

FRI SOFTWARE! FRI LARS BARFOED! FRI PÆDAGOERNE! OG HOLD SÅ KÆÆÆÆÆÆFT! Jeg sidder faktisk og...

#14: RpR

10. apr. 2012 18:00

Deres DOA garanti er ihvertfald iorden, jeg fik en ny iPhone tilsendt fordi en jeg fik hjem til en medarbejder havde en sluk knap der stak lidt for langt ud, så bumpers ikke kunne monteres uden telefonen slukkede skærmen. Ikke noget med at de først ville have den ind osv, næh vi sender dig en ny, og sender et pakkebud til at samle den defekte telefon op hos dig en dag det passer dig. Det er sku da service!

Pewbe er cancer.

#15: Xarok

10. apr. 2012 18:06

vil det sige apple produkter kan holde i mere end 2 år nu ?

#16: Sverkel

10. apr. 2012 18:11

#7...

Batterier er som du selv siger en slid del og anses ikke for at være en integreret del af selve computeren som f.eks RAM, Harddisk og Blæser.

Batteriet mister med tidens dets "power" og hvis brugerne ikke lader batteriet korrekt går det endnu hurtigere dødt.

Du har i følge dansk købelov 2 års reklamationsret på dit batteri, men kun 1 års garanti. Du har derfor ret til at klage over dit batteri i 2 år. Hvis du klager efter det ene års garanti er udløbet kan du få dit batteri sendt ind i reparation/test for at få det undersøgt for fejl, men typisk vil værkstederne skrive at batteriet ikke er dækket da det er en slid del med kun 1 års garanti (eller 6 måneder hvis det er Acer).

Jeg arbejder selv med dette til dagligt og nu du nævner HP er min erfaring faktisk at HP har klart den bedste service.

ON-TOPIC:

Dejligt at Apple nu anderkender at vi i EU har 2 års reklamationsret. Jeg er meget stor Apple Fan, men ret skal være ret og jeg har da selv haft problemer med dem vedr. reklamation på min iMac som var mere end 1 år gammel som de ikke ville dække til at starte med, så jeg håber da det vil ændre sig fremover.

Ultimate Perfection...That Is My Destiny

#17: Manofsciencemanoffaith

10. apr. 2012 18:33

Du har i følge dansk købelov 2 års reklamationsret på dit batteri, men kun 1 års garanti. Du har derfor ret til at klage over dit batteri i 2 år. Hvis du klager efter det ene års garanti er udløbet kan du få dit batteri sendt ind i reparation/test for at få det undersøgt for fejl, men typisk vil værkstederne skrive at batteriet ikke er dækket da det er en slid del med kun 1 års garanti (eller 6 måneder hvis det er Acer.Sverkel (#16)

Undskyld, men det er noget vrøvl. Du har 24 måneders reklamationsret på nye varer, men der er ingen garanti.

Information fra Forbrugerrådet:

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/batterier-i-b%C3%A6rbare-computere

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/25-forkerte-p%C3%A5stande-om-k%C3%B8beloven#taenk_mis12

Don't call me buddy, pal, or sweetheart.

#18: T_A

10. apr. 2012 19:01

Batterier er som du selv siger en slid del og anses ikke for at være en integreret del af selve computeren som f.eks RAM, Harddisk og Blæser.

Batteriet mister med tidens dets "power" og hvis brugerne ikke lader batteriet korrekt går det endnu hurtigere dødt. #16: Sverkel

Jeg er på en måde enig i at et batteri på nuværende tidspunkt er en slid del, som tændrør og dæk på en bil, men så kræver det følgende af producenten.

1. Standard klassificering af forventet levetid.
Så køber man en mobil så ud for batteri bør der stå f.eks. Class A3 med link til A3 grafen, hvordan man kan forvente dens kapacitet falder over måske 5 år

2. Man skal kunne skifte sit batteri uden specielle værktøj fra producenten og producenten må ikke med vilje gøre det svært for kunde at kunne købe et nyt batteri.
Dette kunne de f.eks. gøre ved at sætte en chip på batteri som andre ikke har rettighed til at bruge.

Gør producenten ikke disse ting må batteri betegnes som en integreret del af enheden og følger reklamationsretten på hele enheden.

#19: nielsbuus

10. apr. 2012 19:03

Der eksisterer meget forvirring omkring det her emne med garanti, købelov, reklamation og formodningsprincippet.

Nyheden hos "Your Daily Mac" som NewZ bruger som kilde er ringe skrevet. Den blander tingene sammen og antyder at Apple har ændret garantipolitik som følge af en dom.

Ja, det er korrekt at Apple har fået en dom på 900.000 euro (det er peanuts), men ikke fordi deres vilkår er ulovlige, men fordi de har kommunikeret dem dårligt (for at sælge flere AppleCare-aftaler).

Konsekvensen er at nu har tydeliggjort de vilkår som de hele tiden har haft - både dem de tilbyder som følge af europæisk købelov og dem som de tilbyder frivilligt som en service.

Som flere skriver er der ingen "garanti" i købeloven. Læs den eventuelt her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Ordet "garanti" findes ganske enkelt ikke i lovens tekst. Til gengæld er der en reklamationsret - den har en længde på 2 år og giver forbrugeren mulighed for at få udbedret fejl på produkter - betingelsen er dog at fejlen skal være tilstede på købstidspunktet. Det betyder at hvis jeg køber en kasse med tallerkener og efter en måned finder ud af at en af tallerkenerne har en misfarve, så kan jeg reklamere og få tallerkenen byttet. Der kan ikke være nogen tvivl om at fejlen på denne tallerken skyldes en fejl under produktionen af den. Om jeg finder den misfarvede tallerken i kassen efter 10 dage eller 10 måneder er ligemeget. Tallerkenen skal ombyttes (eller ommales!) så længe jeg bare reagerer inden for 24 måneder.

Men hvad nu hvis der var en revne? Det kunne være revnen var tilstede på leveringspunktet (f.eks på grund af forkert transport fra fabrik til butik) - men det kan også skyldes at jeg var for hurtig til at sætte kassen med tallerkener fra mig, da jeg tog den ud af bilen i min garage.

Reklamationsretten er delt op i 2 perioder på grund af den såkaldte "formodningsregel" (købeloven §77a, stk. 3). I de første 6 måneder af reklamationsretten formoder man at alle fejl/mangler der konstateres (uanset om det er misfarvninger eller revner) var tilstede da produktet blev købt, med mindre forhandleren kan føre bevis for at det ikke kan være tilfældet. Efter 6 måneder skifter formodningsreglen og det formodes nu at fejlen er opstået efter købet med mindre forbrugeren kan føre bevis for at det ikke kan være tilfældet.

I tilfældet med revnen vil det være svært for mig at føre sådan et bevis, men i tilfældet med misfarvningen vil det være nemt, fordi jeg næppe vil komme til at misfarve tallerkenen med en porcelænsmaling ved et tilfælde. Det er altså meget sandsynligt at misfarven skyldes en fejl fra fabrikkens side.

I Apple's tilfælde vælger man som standard at give 1 års garanti - det betyder at hvis produktet ikke virker, så reparerer/ombytter Apple produktet uden diskussion. Jeg har selv haft en iPod med harddisk i som jeg tabte på gulvet 10 måneder efter købet - det fik harddisken til at klikke og gå i stå. Apple byttede iPod'en til en ny uden diskussion.

Under den almindelige købelov, så vil jeg aldrig kunne få den iPod byttet efter 6 måneder, fordi det må formodes at en harddisk der pludselig er kommet ud af kurs (og ikke har været det fra starten af) er kommet det som følge af forkert brug (produktet er blevet tabt på gulvet).

Selv HVIS at jeg reklamerede inden for de første 6 måneder, så ville det være relativt nemt for forhandleren at føre bevis for at fejlen ikke var til stede ved køb. De fleste harddiske har nemlig fejlsøgningsfunktionalitet som slår ud hvis harddisken udsættes for stød. Forhandleren vil derfor kunne bevise at jeg har tabt harddisken på gulvet og at det er derfor den ikke virker.

Programming in C doesn't make you a programmer any more than multiplying in your head makes you a mathematician.

#20: Unimox

10. apr. 2012 19:53

Fed overskrift.

Hvordan ville du give mig noget jeg allerede har ret til apple? :p I wonder.

#21: Nielson

10. apr. 2012 20:29

vil det sige apple produkter kan holde i mere end 2 år nu ?Xarok (#15)

Ja, det er præcis det det betyder.

roflmaobbq ^^. -' 010110

#22: Sverkel

10. apr. 2012 20:53

Undskyld, men det er noget vrøvl. Du har 24 måneders reklamationsret på nye varer, men der er ingen garanti.

Information fra Forbrugerrådet:

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/batterier-i-b%C3%A6rbare-computere

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/25-forkerte-p%C3%A5stande-om-k%C3%B8beloven#taenk_mis12Manofsciencemanoffaith (#17)

Garantien jeg henviser til er den som automatisk følger med fra producenten om det så er HP, Acer eller Apple.

Ultimate Perfection...That Is My Destiny

#23: Sverkel

10. apr. 2012 20:57

Batterier er som du selv siger en slid del og anses ikke for at være en integreret del af selve computeren som f.eks RAM, Harddisk og Blæser.

Batteriet mister med tidens dets "power" og hvis brugerne ikke lader batteriet korrekt går det endnu hurtigere dødt. #16: Sverkel

Jeg er på en måde enig i at et batteri på nuværende tidspunkt er en slid del, som tændrør og dæk på en bil, men så kræver det følgende af producenten.

1. Standard klassificering af forventet levetid.
Så køber man en mobil så ud for batteri bør der stå f.eks. Class A3 med link til A3 grafen, hvordan man kan forvente dens kapacitet falder over måske 5 år

2. Man skal kunne skifte sit batteri uden specielle værktøj fra producenten og producenten må ikke med vilje gøre det svært for kunde at kunne købe et nyt batteri.
Dette kunne de f.eks. gøre ved at sætte en chip på batteri som andre ikke har rettighed til at bruge.

Gør producenten ikke disse ting må batteri betegnes som en integreret del af enheden og følger reklamationsretten på hele enheden.T_A (#18)

Mange producenter skriver rent faktisk hvordan man skal lade sit batteri, hvor meget dets styrke vil falde med tiden og hvad den forventede levetid er. Folk læser bare aldrig de papirer som følger med deres computer, det er bla. derfor mange lader deres batteri forkert og bagefter ikke kan forstå hvorfor de ikke kan få det dækket.

Jeg ved godt det er en undtagelse på Apples nyere produkter, men på stort set alle HP, Acer, Toshiba, Sony, Asus, Samsung & Packard Bell kan man skrifte sit batteri blot ved at skubbe en lås til siden.

Ultimate Perfection...That Is My Destiny

#24: T_A

10. apr. 2012 21:22

Mange producenter skriver rent faktisk hvordan man skal lade sit batteri, hvor meget dets styrke vil falde med tiden og hvad den forventede levetid er. Folk læser bare aldrig de papirer som følger med deres computer, det er bla. derfor mange lader deres batteri forkert og bagefter ikke kan forstå hvorfor de ikke kan få det dækket. #23: Sverkel

Ja det kan godt være de skriver hvordan man skal lade den for at batteri skal holde længere men dette fortæller jo intet omkring hvor godt det batteri der sidder i er.
Jeg efterlyser fælles standarder så forbruger ved hvor de står, du kan være sikker på at producenten har detaljeret test og krav dokumentation fra deres leverandør, men forbrugeren ved ikke om mobil producenten har sparet 10% på batteriet prisen som så bevirker at dit batteri har 25% mere tab i kapacitet om 2 år.

Hvis de ønsker det skal være en slid del skal kunden også få lov at få indsigt i hvad kvaliteten er inden vi køber.

Jeg ved godt det er en undtagelse på Apples nyere produkter, men på stort set alle HP, Acer, Toshiba, Sony, Asus, Samsung & Packard Bell kan man skrifte sit batteri blot ved at skubbe en lås til siden

Igen det skal være et krav.

#25: Taxwars

10. apr. 2012 21:38

Hm, 8 dage for sent - oh well, bedre sent end aldrig :)

Luk DR - de snylter på skatteyderne

#26: f-style

10. apr. 2012 22:36

Hm, 8 dage for sent - oh well, bedre sent end aldrig :)Taxwars (#25)

Hvorfor sendte du så ikke nyheden ind? Du kan ikke klandre for gamle nyheder når du ikke gør en indsats selv ved at henvise til nyheden. Typisk brok uden at gøre en skid selv og så brokke sig bagefter at nyheden ikke er postet live i samme sekund den landede på det andet medie.

Live your Life... Dream your Dream... You have one life... Use it wisely...

#27: Dr_Mo

11. apr. 2012 00:37

Du kan ikke klandre for gamle nyheder når du ikke gør en indsats selv ved at henvise til nyhedenf-style (#26)

?
Hvad med at checke datoen inden den ryger på forsiden?
Newz siger selv at nyheden ikke bør være ældre end 3 dage.

Skal man henvise til samtlige nyheder, før man kan brokke sig over at newz bringer gamle nyheder? Jeg siger ikke, at denne nyhed ikke er relevant. Men dit kriterie for at hvornår man er berettiget til at give kritik er helt hen i vejret og #25 har trods alt postet 13 gange flere nyheder end dig ;)

#28: hitman202

11. apr. 2012 02:07

"Det betyder at produkter, der er købt på Apples hjemmesider eller i Apples butikker i EU får to års garanti."

Betyder det så at ifølge Apple gælder der stadigvæk kun 1 års garanti for produkter købt i andre butikker??
Jeg har købt min The New Ipad i Fona, og går stærkt ud fra at der gælder 2 års reklamationsret med formodningsregel de første 6 måneder som ved alle andre produkter ifølge købeloven,
Det fremgår ikke helt klart af artiklen om Apple har tænkt sig at følge dansk lovgivning eller bare har valgt en mellemvej.

#29: Aron

11. apr. 2012 02:55

Apple vil følge loven... Er jeg død og kommet i helved !!!!!!!!!!!!!!!!

#30: Hekatombe

11. apr. 2012 03:22

Betyder det så at ifølge Apple gælder der stadigvæk kun 1 års garanti for produkter købt i andre butikker??
Jeg har købt min The New Ipad i Fona, og går stærkt ud fra at der gælder 2 års reklamationsret med formodningsregel de første 6 måneder som ved alle andre produkter ifølge købeloven,
Det fremgår ikke helt klart af artiklen om Apple har tænkt sig at følge dansk lovgivning eller bare har valgt en mellemvej.hitman202 (#28)

Hvis du køber et Apple produkt i Fona, så skal Apple ikke give dig nogen form for reklamationsret. Fona skal til gengæld.

#31: noxity

11. apr. 2012 08:52

#24

Du kan ikke lave en standard der fortæller hvor lang tid et batteri holder. Eller det kan du godt, men det vil ikke kunne bruges til at andet end at sammenligne to batterier under de givne forhold.

Batteriet levetid kan variere voldsomt, alt efter hvordan du bruger det. Jeg har hen over en periode på ca. 14 dage ædt 70% af kapaciteten på et batteri, ved at mishandle det. Dvs. fuldstændig afladning gentagne gange og en høj temperatur. Hvis jeg havde holdt batteriet i et opladningsinterval på 15-85% så havde det helt sikkert ikke taget skade.

Og det er netop problemer med batterier, og grunden til at de er klassificeret som en sliddel. Det er forbrugeren der bestemmer hvor lang tid de holder, og det er umuligt at dokumentere korrekt/ukorrekt brug for både forhandler og forbruger.

Derfor vil gerne se noget dokumentation på at HP giver 1 års garanti på batterier. Så vidt jeg ved er det 6 måneder, og det er ikke garanti, men derimod formodningsreglen der tæller. Man formoder altså at der var en fejl på batteriet, hvis det har mistet sin kapacitet inden for 6 måneder.

Købeloven er delt op i to perioder. De første 6 måneder gælder formodningsreglen hvor det er butikken der skal dokumentere at fejlen ikke var der fra starten. De næste 18 måneder er det normal reklamationsret hvor det er forbrugeren der skal dokumentere at fejlen eller årsagen til fejlen var der fra starten.

Generelt bliver alle produkter dog sendt ind til et værksted, lige meget om de er over eller under 6 måneder, og her giver værkstedet (som den uvildige part) en diagnose. Så i praksis skal forbrugeren ikke dokumentere noget som helst, da værkstedet står for den del. Er man uenig med værkstedet, så er det selvfølgelig op til en selv at kunne dokumentere noget andet.

Helt generelt gives der altså 6 måneders "garanti" på batterier, men nogle butikker (som f.eks. Bilka) vælger at udvide denne for egen regning. Typisk til et år.

I praksis fungerer det på den måde at forhandleren har en aftale med producenten (f.eks. HP). Her betaler HP for alle batterier inden for de første 6 måneder, og de næste 6 betales af butikken. Er der ikke tale om en sliddel, og en berettiget reklamation, så betaler HP for reparation de første 24 måneder.

Det er også her at Apple har været meget dårlige, eller får butikkerne til at se dårlige ud. Apple betaler nemlig ikke for noget som helst efter deres 1 års garanti-periode. Herefter er det forretningen der har solgt produktet som skal betale for reklamationen. Dette er dyrt, og kombineret med en lav fortjeneste på Apples ting generelt, så bliver forretningerne noget modvillige til at betale for en reklamation. Typisk er fortjenesten på en Macbook ca. 500kr. En reparation koster minimum 1000kr, og typisk det dobbelte. Så når én reparation æder fortjenesten fra 4 solgte enheder, så er det ikke sjovt at være forhandler.
Der er altså ikke tale om at Apple er nogle idioter over for kunden, ihvertfald ikke direkte, men det er butikken som er problemet. At det hele så skyldes at Apple ikke hjælper deres forhandlere i hele reklamationsperioden er så en anden ting.

#32: Alrekr

11. apr. 2012 09:29

Men når vi taler reklamationsret og garanti, Hvordan kan HP så slippe af med at give 1 års garanti på f.eks deres batterier ?kimsondergaard (#7)

Snildt; så længe garantien er bedre end købelovens reklamationsret, så kan de lave en garanti på 1 dag hvis de vil.

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#33: jblidd

11. apr. 2012 14:29

#31 det skal altså også lige siges at Apple flere gange er gået ind og forlænget garantien på produkter med op til 7 år, hvis man har konstateret at maskinen havde en konstruktionsfejl. Det kan være skærmhængsler, der har været for dårlige. Grafikkort, der stopper med at virke eller batterier, der begynder at svulme op. Apple har kørt med adskellige programmer, hvor folk kunne få deres 3-5 årige gamle maskiner reparerede fordi de fik problemer, der var generalle for lige præcis den model. http://www.apple.com/support/exchange_repair/ kan man se en liste over de programmer, hvor folk kan få deres produkter ombyttet eller repareret selv om den normale garantiperiode for længst er overskredet.

#34: <3Thinkpads

11. apr. 2012 17:20

#31 det skal altså også lige siges at Apple flere gange er gået ind og forlænget garantien på produkter med op til 7 år, hvis man har konstateret at maskinen havde en konstruktionsfejl. Det kan være skærmhængsler, der har været for dårlige. Grafikkort, der stopper med at virke eller batterier, der begynder at svulme op. Apple har kørt med adskellige programmer, hvor folk kunne få deres 3-5 årige gamle maskiner reparerede fordi de fik problemer, der var generalle for lige præcis den model. http://www.apple.com/support/exchange_repair/ kan man se en liste over de programmer, hvor folk kan få deres produkter ombyttet eller repareret selv om den normale garantiperiode for længst er overskredet.jblidd (#33)

Hvis produktet har en konstruktionsfejl, så er de også forpligtet til at gøre noget ved det. Det har intet med god kundeservice at gøre, det handler om at kunderne kan sende produktet tilbage og få pengene retur - selv efter reklamationsrettens udløb - hvis det kan påvises at produktet nu er defekt som følge af fejlen. Hvis de forholder sig passive, så har de først problemer.

Alle er mine venner, undtagen dig. Danmarksmester i SU.

#35: jblidd

11. apr. 2012 22:39

Af de eksempler jeg nævnte, er de dårlige hængsler jo det eneste tilfælde hvor Apple selv bar hele skylden. Deres batteriudskiftninger kom på grund af fejl i de sony leverede batterier. Fejl, der også ramte Lenovo Thinkpads og Dell bærebare maskiner. Her kunne folk få udskiftet deres batterier, hvis de blev ramt af fejlen selv om den først opstod flere måneder eller måske år efter, at fejlen i batteriserien først blev opdaget. De kunne selvfølgelige have valgt at kalde alle maskinerne ind med det samme, og dette ville man have gjort, hvis det havde været en bil, men ved at forlænge garantien, så den dække uanset hvornår fejlen opstod, så vinder begge partner. Apple slipper for at skifte batterier, der ikke var ramt af fejlen, og brugeren fik et nyt batteri, når det var nødvendig. Så jeg jeg synes faktisk det er ganske god service, og jeg er ikke stødt på lignende programmer fra andre producenter.

#36: nielsbuus

12. apr. 2012 11:50

#35 - hvis din computer ikke virker på grund af en produktionsfejl, så er det leverandørens fejl - ikke leverandørens underleverandører. Hvis leverandøren har valgt en underleverandør som laver fejlbehæftede komponenter, så har leverandøren lavet en fejlvurdering.

Du har ret i at det er en fejl som kan være svær at gardere sig imod, men det er ikke kun Sony som har lavet en produktionsfejl - det er også Apple som har lavet en indkøbsfejl.

Hvis jeg ikke leverer mit arbejde til tiden, så kan det godt være det skyldes at min computer er død, men det er ikke min kundes problem. Det er mit problem.

Programming in C doesn't make you a programmer any more than multiplying in your head makes you a mathematician.

#37: jblidd

12. apr. 2012 15:38

Vedrørende batteriproblemet, der ramte mange producenter, fordi Sonys produtions linje var blevet forurenet( Kan ikke præcist huske hvordan), så løste Apple jo også problemet uden af brokke sig ved at forlænge garantien på de ramte serier, så folk blev holdt skadesfri, hvis deres batteri var ramt. Og hvordan vil du lige kunne forudse at verdens dengang sansynligvis største producent af batterier ville komme ud for en så stor fejlbehæftede batterier. Hvis ikke husker forkert, så ramte fejlen 1.8 mill Mac og mere end 4 mill Dell maskiner, samt kan ikke huske hvor mange Lenovo maskiner.

Skal jeg forstå dig således, at Apple, Dell og Lenovo alle begik fejl, fordi de ikke kunne forudse at Sony fik problemer med kvaliteten af de batterier, som deres fabrikker fabrikerede, eller er det bare Apple du har noget i mod, får jeg bliver altså lidt i tvivl, når jeg læser ovenstående.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger